1515

Storytel slukar ännu ett bokförlag

Ljudboksspecialisten Storytel fortsätter förvärva och tar nu över Telegram Bokförlag. Aktien stiger på beskedet.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.

Förvärvet skedde formellt genom dotterbolaget Storyside. De båda parterna har kommit överens om att inte offentliggöra prislappen i affären.

Beskedet fick aktien att ta ett litet glädjeskutt på torsdagsmorgonen. Klockan 9:30 hade kursen stigit med 1,4 procent till 74 kronor. Följ kursen här.

Storytels aktiekurs har rusat med hela 275 procent det senaste 12 månaderna och bolaget har numera ett börsvärde på 3,54 miljarder kronor. 

Läs mer: Storytel expanderar till Ryssland och Indien

Storytel kommer genom förvärvet få rättigheter till cirka 400 journalistiska verk. Förra året omsatte Telegram Bokförlag cirka 1 miljon kronor och redovisade en vinst på runt 90 000 kronor.

Den senaste tiden har Storytel varit på en köpräd. I början av mars köptes Danmarks fjärde största förlag People's Press för 97 miljoner kronor.

I samband med det sade Storytels vd Jonas Tellander till Di Digital att han inte uteslöt framtida köp:

”Vi har en opportunistisk inställning till uppköp och vill egentligen inte utesluta någonting. För oss är det dock inget självändamål att köpa och äga bokförlag, utan det viktigaste är att få fram berättelser som är bra."

Läs mer: Storytel köper danska People's Press

I juni 2016 köpte Storytel det anrika förlaget Norstedts för drygt 150 miljoner kronor. Tidigare det året köpte Storytel sin danska konkurrent Mofibo.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Finwire / Di Digital


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?