1515

Storytel slår förväntningarna

Ljudboksbolaget Storytel överraskar positivt. Bolaget överträffade sina prognoser för både prenumeranter och intäkter under fjärde kvartalet.

 

Jonas Tellander, vd för Storytel.
Jonas Tellander, vd för Storytel.

Storytel slog sina prognoser för både prenumeranter och intäkter under fjärde kvartalet, enligt ett pressmeddelande.

Storytel hade 360 200 prenumeranter i genomsnitt under det fjärde kvartalet 2016, vilket var 6 200 fler än prognos och en ökning med cirka 19 000 från tredje kvartalet.

Läs mer: Ljudbokslyssnandet hos Storytel har fördubblats i år

Fördelat på regioner hade Storytel under fjärde kvartalet 230 800 prenumeranter i Sverige (prognos 225 000 prenumeranter) och 129 400 prenumeranter i utlandet (prognos 129 000 abonnenter). Under tredje kvartalet hade Storytel 219 900 prenumeranter i Sverige och 121 600 prenumeranter i utlandet.

På intäktssidan ökade Storytels streamingintäkter med 61 procent under fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol och uppgick till 148 miljoner kronor.

I Sverige uppgick streamingintäkterna under fjärde kvartalet till 92 miljoner kronor (prognos 89 miljoner) och i utlandet till 56 miljoner (prognos 54 miljoner). Utlandet står nu för 38 procent av intäkterna, jämfört med 30 procent under fjärde kvartalet 2015.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

För helåret 2016 är streamingintäkterna 65 procent högre än för helåret 2015.

Aktien stiger rejält efter beskedet och klockan 11.10 på måndagen var den upp med över 8 procent (följ kursen här). Det senaste året har aktien klättrat med över 130 procent.

Ljudbokstjänsten Storytel håller på att rita om den svenska förlagskartan. Bolaget fick stor uppmärksamhet i början av sommaren då man köpte förlagsgruppen Norstedts för 150 miljoner kronor.

Di Digital / Direkt


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?