1515

Storytel ökar intäkterna och förlusterna

Ljudboksspecialisten Storytel redovisar ökade intäkter samtidigt som förlusten steg i tredje kvartalet 2018 jämfört med samma kvartal i fjol. Aktien backar. 

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto:Oskar Omne

Nettoomsättningen steg till 373,2 miljoner kronor (308,8), en ökning med 21 procent mot föregående år.

Rörelseresultatet blev -61,1 miljoner kronor (-16,6). Resultatet före skatt var -63,3 miljoner kronor (-24,1). 

Resultatet efter skatt blev -62,1 miljoner kronor (-23,2).

Cirka 40 minuter efter börsens öppning hade aktien backat med 1,7 procent till 106,8 kronor. Följ kursen här

Antalet abonnenter steg till 720 900 (503 900) i tredje kvartalet, en ökning med 43 procent i årstakt. Den genomsnittliga intäkten per användare, Arpu, sjönk till 129 kronor (131). 

Streaming-intäkterna ökade till till 280 miljoner kronor i tredje kvartalet och bolaget är på rätt väg att nå 1 miljard dollar för helåret 2018. Streaming-intäkterna utanför Sverige står nu för 51 procent av de totala streaming-intäkterna. 

Läs mer: Rejält lyft för Bookbeat – intäkterna upp 97 procent 

Bolaget spår streaming-intäkter på 290 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2018 , vilket är 39 procent högre än motsvarande kvartal i fjol på 209,2 miljoner kronor. Den genomsnittliga intäkten per användare, Arpu, förväntas sjunka till 126 kronor i fjärde kvartalet 2018, jämfört med 131 kronor motsvarande kvartal i fjol. 

"Med 100 000 fler abonnenter än förra kvartalet kan sommaren 2018 bara beskrivas som ett framgångsrikt kvartal för Storytel. Avseende vårt mål att nå 800 000 abonnenter på nyårsafton, ser det nu ut som att vi missar målet knappt och når 780 000 till 790 000 abonnenter. Vårt intäktsmål för streaming på 1 miljard kronor kommer dock att nås, vilket är en fantastisk prestation", kommenterar Storytels vd Jonas Tellander. 

Finwire / Di Digital


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?