1515
Annons

Storytel ökar användarantalet med över 50 procent

Ljudboksbolaget Storytels streamingintäkter stiger som förväntat för första kvartalet. Även aktien har haft en bra utveckling. Samtidigt ökar antalet prenumeranter med 51 procent i jämförelse med ett år sedan. 

Storytels vd och medgrundare Jonas Tellander.
Storytels vd och medgrundare Jonas Tellander.Foto:Oskar Omne

Ljudboksspecialisten Storytel hade 577 900 betalande abonnenter i genomsnitt under det första kvartalet 2018. Det motsvarar en ökning med 51 procent jämfört med samma period 2017.

Prognosen var att antalet betalande abonnenter skulle öka till 572 000 i första kvartalet.

Totala streamingintäkter under kvartalet uppgick till cirka 222 miljoner kronor, en ökning med 43 procent jämfört med första kvartalet 2017. Det var 2 miljoner kronor mer än prognosen.

”2018 har börjat väldigt bra, där vi genom en fortsatt fin tillväxt i Sverige och i utlandet växer abonnentstocken mer än tre gånger så mycket som samma period föregående år”, konstaterar vd:n Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Det har även varit ett bra kvartal för Storytel på börsen. Bara den senaste veckan har aktien stigit med 12 procent. I den tidiga handeln på torsdagsmorgonen steg aktien med närmare 2 procent. Följ kursen här

Läs även: Storytel vänder till förlust

Han uppger vidare att tjänsten lanserats på Island under kvartalet och att man där fått en väldigt bra start som bidrar till tillväxten.

”Flera länder överträffar lagda prognoser och Holland särskilt sticker ut med en tillväxt på över 8 000 abonnenter under kvartalet”, fortsätter Jonas Tellander.

Under det första kvartalet stod utlandet för cirka 45 procent av streamingintäkterna. Det kan jämföras med cirka 38 procent för ett år sedan. 

Streamingintäkterna landade på 122 miljoner kronor vilket var i linje med prognos. I utlandet ökade antalet abonnenter med 95,1 procent och streamingintäkterna blev 100 miljoner kronor, jämfört med prognosen på 98 miljoner kronor.

Finwire/ Di Digital


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?