1515

Storytel ökar användarantalet med över 50 procent

Ljudboksbolaget Storytels streamingintäkter stiger som förväntat för första kvartalet. Även aktien har haft en bra utveckling. Samtidigt ökar antalet prenumeranter med 51 procent i jämförelse med ett år sedan. 

Storytels vd och medgrundare Jonas Tellander.
Storytels vd och medgrundare Jonas Tellander.Foto:Oskar Omne

Ljudboksspecialisten Storytel hade 577 900 betalande abonnenter i genomsnitt under det första kvartalet 2018. Det motsvarar en ökning med 51 procent jämfört med samma period 2017.

Prognosen var att antalet betalande abonnenter skulle öka till 572 000 i första kvartalet.

Totala streamingintäkter under kvartalet uppgick till cirka 222 miljoner kronor, en ökning med 43 procent jämfört med första kvartalet 2017. Det var 2 miljoner kronor mer än prognosen.

”2018 har börjat väldigt bra, där vi genom en fortsatt fin tillväxt i Sverige och i utlandet växer abonnentstocken mer än tre gånger så mycket som samma period föregående år”, konstaterar vd:n Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

Det har även varit ett bra kvartal för Storytel på börsen. Bara den senaste veckan har aktien stigit med 12 procent. I den tidiga handeln på torsdagsmorgonen steg aktien med närmare 2 procent. Följ kursen här

Läs även: Storytel vänder till förlust

Han uppger vidare att tjänsten lanserats på Island under kvartalet och att man där fått en väldigt bra start som bidrar till tillväxten.

”Flera länder överträffar lagda prognoser och Holland särskilt sticker ut med en tillväxt på över 8 000 abonnenter under kvartalet”, fortsätter Jonas Tellander.

Under det första kvartalet stod utlandet för cirka 45 procent av streamingintäkterna. Det kan jämföras med cirka 38 procent för ett år sedan. 

Streamingintäkterna landade på 122 miljoner kronor vilket var i linje med prognos. I utlandet ökade antalet abonnenter med 95,1 procent och streamingintäkterna blev 100 miljoner kronor, jämfört med prognosen på 98 miljoner kronor.

Finwire/ Di Digital


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?