1515

”Storytel-köpet är en väckarklocka för alla storbolag”

Kanske köper Football Addicts Sportbladet, Bloglovin’ tidningen Elle eller Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall att Storytel har köpt Norstedts och tänk en gång till, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Di Digital kunde i dag avslöja att ljudbokstjänsten Storytel köper förlagsgruppen Norstedts. Affären är varken särskilt stor eller förvånande. Ända sedan Storytel köpte förlaget Massolit i fjol har det varit tydligt att de varit på väg i Norstedts riktning.

Storytel är en plattform för distribution av ljudböcker och e-böcker. En slags böckernas motsvarighet till Netflix. Och Storytel har precis som Netflix insett att nyckeln till tillväxt och lönsamhet är att äga sitt eget innehåll.

Att man köper Norstedts är därmed ett helt logiskt steg i planen. Genom Norstedts får de Millenniumtrilogin och kommande uppföljare, liksom Astrid Lindgrens utgivning via Rabén & Sjögren.

Prislappen för förvärvet landade på 152 miljoner kronor. Högt eller lågt? Det beror helt på hur man räknar. Att döma av reaktionen på börsen (stiger drygt 10 procent) är det en bra affär för Storytel till ett rimligt pris.

Ett litet appföretag har precis köpt Sveriges äldsta förlag.

Men låt oss lämna industrilogiken för en stund. Det stora med affären är symbolvärdet. Ett litet appföretag har precis köpt Sveriges äldsta förlag. Det visar svart på vitt styrkan i att kontrollera den digitala distributionen. De startupbolag som äger den digitala distributionen kommer på sikt att också äga innehållsproducenterna. 

Läs mer: Därför vinner Storytel ljudboksmatchen

Om några år kan vi få se fler liknande affärer. Kanske köper Football Addicts Sportbladet, kanske köper Bloglovin’ tidningen Elle eller kanske köper Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall på att Storytel precis har köpt Norstedts och tänk en gång till.

Storytels grundare Jonas Tellander stod för bara sex år sedan och bokstavligt talat tiggde om att få en investering.

Storytels köp av Nordsteds ger också ett gott argument för att stora etablerade bolag bör samarbeta mer med startups. Storytels grundare Jonas Tellander stod för bara sex år sedan och bokstavligt talat tiggde om att få en investering i tv-programmet Draknästet. Norstedts hade då kunnat köpa hela Storytel för 10 miljoner kronor. Men liksom de flesta etablerade bolag oftast gör, så missade man chansen. Nu får man lära sig en svidande läxa.

För om man inte samarbetar med startups är risken att det slutar med att man blir uppköpt av dem. Låter det orimligt? Tänk en gång till.


Läs även: 

Foto:

 Lagercrantz om Norstedts-köpet: “Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?