1515

Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Ljudbokstjänsten Storytel köper det anrika förlaget Norstedts. Affären går loss på dryga 150 miljoner och ger Storytel tillgång en katalog av världskända författare. Storytels aktie rusar.

Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.
Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.Foto:Filip Erlind

Den svenska ljudbokstjänsten Storytels förvärvsjakt fortsätter. I fjol köpte bolaget förlaget Masolit Media där bland annat förlaget B Wahlströms ingår.

Nu köper Storytel även Norstedts – en av de verkliga jättarna i den svenska förlagsvärlden.

Det känns som en drömaffär.

”Det känns som en extremt rolig affär, en drömaffär. Att vi kan föra samman Storytels teknik och plattform med Sveriges bästa författtare gör att vi kan sprida dem ännu bättre”, säger Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.

Storytel betalar 152 miljoner kronor på skuldfri basis för Norstedts. Köpet finansieras främst av banklån.

Storytel, som är noterat på Aktietorget, hade vid 10:30 sett sin kurs stiga med 17 procent. (Följ kursen här.)

”Det känns som en rimlig och bra överenskommelse. Om man tittar på Norstedts utgivning av ljudböcker så är den ganska begränsad i dag. Det finns goda möjligheter för oss att göra ljudböcker av deras katalog och nyheter och det finns såklart en bra ekonomi i det”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Norstedts ägare KF har försökt sälja förlaget i tre år eftersom man endast vill fokusera på kärnverksamheten Coop. Norstedts omsatte i fjol 435 Mkr och gjorde 37 Mkr i vinst. Utöver Norstedts förlag ingår också Rabén & Sjögren i gruppen som nu köps av Storytel.

2017 kommer den femte Millenniumboken och Jonas Gardells bok, vilket är ganska säkra kort.

Jonas Tellander räknar med att 2016 blir lite av ett mellanår för Norstedts men att 2017 kommer att bli ett starkt år.

”Då kommer den femte Millenniumboken och Jonas Gardells bok, vilket är ganska säkra kort. Annars är förlagsverksamhet lite som riskkapitalinvesteringar man vet inte riktigt vad som kommer att fungera på förhand”, säger han. 

Läs mer: ”Om ett par år är ljudboken större än pocket”

Tidigare i år köpte Storytel sin danska konkurrent Mofibo vilket gjort att man fått ett stort försprång framför Bonniers ljudbokskonkurrent Bookbeat. I och med förvärvet av Nordstedts får man nu också tillgång till en stor katalog av egna böcker, vilket varit Bookbeats konkurrensfördel.

”Norstedts är kända över hela världen. Det är förlaget som gett ut Stieg Larsson och Rabén & Sjögren är Astrid Lindgrens förlag. Det ger oss styrka också när vi ska gå in i nya länder”, säger Jonas Tellander.

Medräknat förvärvet av Norstedts Förlagsgrupp räknar Storytel med att omsätta runt 900 Mkr i år.

Mer om Storytel-affären i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/storytel-affarenochenhorningsbrist

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Läs även: 

Foto:

Lagercrantz om Norstedts-köpet: “Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”

Foto:

Kommentar: "Storytel-köpet är en väckarklocka för alla storföretag"



Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?