1515

Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Ljudbokstjänsten Storytel köper det anrika förlaget Norstedts. Affären går loss på dryga 150 miljoner och ger Storytel tillgång en katalog av världskända författare. Storytels aktie rusar.

Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.
Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.Foto:Filip Erlind

Den svenska ljudbokstjänsten Storytels förvärvsjakt fortsätter. I fjol köpte bolaget förlaget Masolit Media där bland annat förlaget B Wahlströms ingår.

Nu köper Storytel även Norstedts – en av de verkliga jättarna i den svenska förlagsvärlden.

Det känns som en drömaffär.

”Det känns som en extremt rolig affär, en drömaffär. Att vi kan föra samman Storytels teknik och plattform med Sveriges bästa författtare gör att vi kan sprida dem ännu bättre”, säger Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel.

Storytel betalar 152 miljoner kronor på skuldfri basis för Norstedts. Köpet finansieras främst av banklån.

Storytel, som är noterat på Aktietorget, hade vid 10:30 sett sin kurs stiga med 17 procent. (Följ kursen här.)

”Det känns som en rimlig och bra överenskommelse. Om man tittar på Norstedts utgivning av ljudböcker så är den ganska begränsad i dag. Det finns goda möjligheter för oss att göra ljudböcker av deras katalog och nyheter och det finns såklart en bra ekonomi i det”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel slukar dansk konkurrent för 125 miljoner

Norstedts ägare KF har försökt sälja förlaget i tre år eftersom man endast vill fokusera på kärnverksamheten Coop. Norstedts omsatte i fjol 435 Mkr och gjorde 37 Mkr i vinst. Utöver Norstedts förlag ingår också Rabén & Sjögren i gruppen som nu köps av Storytel.

2017 kommer den femte Millenniumboken och Jonas Gardells bok, vilket är ganska säkra kort.

Jonas Tellander räknar med att 2016 blir lite av ett mellanår för Norstedts men att 2017 kommer att bli ett starkt år.

”Då kommer den femte Millenniumboken och Jonas Gardells bok, vilket är ganska säkra kort. Annars är förlagsverksamhet lite som riskkapitalinvesteringar man vet inte riktigt vad som kommer att fungera på förhand”, säger han. 

Läs mer: ”Om ett par år är ljudboken större än pocket”

Tidigare i år köpte Storytel sin danska konkurrent Mofibo vilket gjort att man fått ett stort försprång framför Bonniers ljudbokskonkurrent Bookbeat. I och med förvärvet av Nordstedts får man nu också tillgång till en stor katalog av egna böcker, vilket varit Bookbeats konkurrensfördel.

”Norstedts är kända över hela världen. Det är förlaget som gett ut Stieg Larsson och Rabén & Sjögren är Astrid Lindgrens förlag. Det ger oss styrka också när vi ska gå in i nya länder”, säger Jonas Tellander.

Medräknat förvärvet av Norstedts Förlagsgrupp räknar Storytel med att omsätta runt 900 Mkr i år.

Mer om Storytel-affären i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/storytel-affarenochenhorningsbrist

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Läs även: 

Foto:

Lagercrantz om Norstedts-köpet: “Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”

Foto:

Kommentar: "Storytel-köpet är en väckarklocka för alla storföretag"



Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?