1515

Storytel köper danska People's Press

Storytel förvärvar Danmarks fjärde största förlag People's Press för en köpeskilling om 97 miljoner.

Storytels vd och grundare Jonas Tellander.
Storytels vd och grundare Jonas Tellander.

Förra året köpte ljudboktjänsten Storytel det svenska förlaget Nordstedts. Nu köper man Danmarks fjärde största förlag People’s Press för 97 miljoner kronor.

”Det känns roligt, det är ett bra förlag med modern framtoning som dessutom är duktiga på den typen av litteratur som funkar på våra plattformar”, säger Storytels vd Jonas Tellander.

Storytels aktie var vid 10.15-tiden på torsdagsmorgonen upp knappt 9 procent.

People's Press är Danmarks fjärde största förlag

People's Press är Danmarks fjärde största förlag, och omsätter årligen cirka 100 miljoner danska kronor och resultatet före skatt 2016 uppgår till cirka 8,1 miljoner danska kronor.

Förvärvet kommer främst att finansieras genom egna medel och en riktad emission av B-aktier till säljaren av People's Press. I samband med förvärvet har styrelsen beslutat om emission av högst 662 857 B-aktier till en teckningskurs om 57,75 kronor.

Köpet är en del av Storytels strategi att säkra ljudbokrättigheter på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

”Nordstedts och People’s Press är båda välskötta bokförlag. Planen är att fortsätta driva verksamheten i sin nuvarande form, med skillnaden att vi får tillgång till de titlar förslagen producerar”, säger Storytels vd Jonas Tellander.

I dag finns Storytels tjänst i sex länder, utöver Norden i Holland och Polen. De internationella marknaderna står i dag för 37,9 procent av bolagets streamingintäkter och sedan 2016 är bolaget lönsamt i både Norge och Danmark.

Läs mer: Storytel lönsamma i Norge och Danmark

Utöver Norstedts köpte Storytel förra året sin danska konkurrent på ljudboksmarknaden, Mofibo. Man har även tidigare förvärvat det svenska förlaget Massolit samt ett holländskt ljudbokföretag.

Kan vi vänta oss fler framtida förvärv?

”Vi har en opportunistisk inställning till uppköp och vill egentligen inte utesluta någonting. För oss är det dock inget självändamål att köpa och äga bokförlag, utan det viktigaste är att få fram berättelser som är bra”, säger Jonas Tellander.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?