1515

Storytel-grundaren: Sänkt moms gynnar författarna och förlagen

Storytels grundare Jonas Tellander jublar efter beskedet om att EU sänker momsen på digitala böcker. Det skapar förutsättningar för högre utbetalningar till förlag och författare, säger han, men däremot är det osäkert om det leder till billigare prenumerationsavgifter för konsumeter. 

Foto:Oskar Omne

Ljudboksspecialisterna Bookbeat, Nextory och Storytel får nya förutsättningar på marknaden. På tisdagen godkände EU:s finansministrar en reducerad momssats på strömmade och nedladdningsbara ljud- och e-böcker.

Det innebär att Sverige, och andra medlemsstater, kan ta ett beslut om att sänka momsen från nuvarande 25 till 6 procent. Det skulle i så fall vara i linje med momsen på fysiska böcker i Sverige.

”Vi har kämpat för det här i snart tio år. Slutligen kan den orättvisa situationen, med en straffskatt på digitala böcker, korrigeras. Det känns fantastiskt”, säger Storytels vd Jonas Tellander till Di Digital.

Enligt branschveteranen får den sänkta momsen flera positiva effekter.

”Det gör att utbetalningarna till förlag och författare ökar, vilket skapar en mycket bättre situation för deras ekonomi. Om fler kan leva på sitt skrivande kommer utbudet till konsumenterna att öka”, säger Jonas Tellander.

Efter beskedet lyfte Storytel på börsen med knappt 2,4 procent och aktien handlades för 129 kronor. (Följ kursen här.)

Läs mer: Storytels vd: Ingen fara att bokförläggarna rasar 

Storytel är marknadsledare inom digitala böcker och värderas till knappt 7,2 miljarder kronor. Bolaget har dock kritiserats av svenska bokförlag under de senaste veckorna. Missnöjet handlar om att Storytel betalar mer per bok till förlagsjätten Bonnier än till andra aktörer.

Jonas Tellander har dock tagit kritiken med ro. Han har pekat på att Storytel tiofaldigat sina utbetalningar till förlagen, från 35 till 350 Mkr, mellan 2013 och 2018. 

Den sänkta momsen skapar utrymme för högre ersättningar, enligt Storytels affärsmodell med intäktsdelning, understryker han.

”Allt annat lika så innebär ju den här momssänkningen att författarna får 19 procent mer för varje bok. Det är otroligt viktigt för att se till att de digitala formaten fortsätter växa”, säger Jonas Tellander. 

Han kan däremot inte garantera att den sänkta momsen leder till billigare prenumerationsavgifter för konsumenterna.

”Vi ska först invänta implementeringen av det här i Sverige. Sedan får vi se över våra erbjudanden och fundera på det”, säger Jonas Tellander.

Finansminister Magdalena Andersson (S) förväntar sig dock att den sänkta momsen kommer göra e-böcker billigare för konsumenter. Hon betonar dock att genomslaget av momssänkningar inte alltid sker fullt ut.

Magdalena Andersson hoppas att den sänkta momsen på digitala publikationer ska kunna införas så snart som möjligt – och att stödet i riksdagen är mycket starkt för frågan. Regeringsbildningen komplicerar dock läget.

Jonas Tellanders förhoppning är att momssänkningen ska kunna vinna laga kraft i Sverige senast före årsskiftet.

”Jag upplever att det är mer av en praktikalitet. Det borde gå att få in det i nästa års budget”, säger han.

Läs mer: Bonnierförläggaren: Storytels dominans minskar kraftigt 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?