1515

Storytel expanderar till Ryssland och Indien

Börsraketen Storytel expanderar till fyra nya marknader. Ljudboksbolaget ska locka lyssnare i Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Aktien stiger på börsen.

Jonas Tellander, vd Storytel.
Jonas Tellander, vd Storytel.Bild:Oskar Omne

Börsnoterade Storytel fortsätter sin snabba expansion i världen. Under fredagen meddelade ljudbolagsbolaget att man expanderar till fyra nya marknader: Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Satsningen ska väsentligt bredda verksamheten med hjälp av egna kontor och lokala produktionsteam.

“Vi investerar för framtiden och bygger från grunden när vi går in i ett land eller en region”, säger Jonas Tellander, vd Storytel.

Han betonar att lokal förankring blir nyckeln till framgång.

Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten.

“Samarbete med de ledande förlagen är viktiga faktorer, liksom de lokala teamen som vi handplockar för att passa in i den entreprenöriella kultur Storytel har. Det är en långsiktig och målmedveten strategi som har tjänat oss väl på våra befintliga marknader”, säger han.

Läs mer: Storytel slår förväntningarna under fjärde kvartalet

Storytel, som är noterat på Aktietorget, steg i fredagens inledande handel med 5 procent till 78,50 (följ kursen här).

Satsningen är ett stort steg i Storytels internationella expansion. Fram till nu har bolaget varit verksamt i Norden, Holland och Polen. De internationella marknaderna står för cirka 38 procent av bolagets streamingintäkter och sedan 2016 är bolaget lönsamt i både Norge och Danmark.

”Vi lanserar i dessa fyra länder mycket för att vi kommit i kontakt med duktiga entreprenörer som vill driva detta lokalt. På sikt kan ljudboken lyckas i stora delar av världen”, säger vd:n.

Först ut är Ryssland där Storytel släpper sin tjänst redan i april. Fokus ligger på underhållningslitteratur, men även sakprosa ska finnas bland de 1500 ljudböcker som erbjuds i tjänsten vid lanseringen. Katalogen ska sedan växa till 4000 titlar på ryska mot slutet på året, heter det.

“Vi bryter ny mark och siktar på att göra ljudboken riktigt stor i Ryssland. Nu har vi en bra setup med ett starkt lokalt team på plats som kommer arbeta hårt för att Storytel ska lyckas med det uppdraget”, säger vd Jonas Tellander.

I fjol chockade ljudboksbolaget det svenska kulturetablissemanget genom att köpa det anrika förlaget Nordstedts. Totalt har bolaget gjort 11 förvärv sedan starten 2006. Senaste affären var köpet av Danmarks fjärde största förlag People’s Press för 97 miljoner kronor i början av mars.

Läs mer: Storytel köper danska People's Press

För närvarande producerar Storytel årligen ca 2000 ljudböcker på ett tiotal språk. Bolaget, som grundades 2006, beskriver numera sig själva som en av världens största producenter av ljudböcker.

Den senaste tiden har Storytel lagt stora resurser på egenproducerat innehåll, under varumärket ”Storytel Original”. Men på grund av begränsningar i den ryska yttrandefriheten så undviker man att ge ut egna berättelser där, enligt vd Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel investerar i arabiska böcker

“Berättelser skrivna av lokala författare är ofta mer populära och vi har därför även börjat utveckla och producera Storytel Original-innehåll genom våra lokala team. Men vi nöjer oss med att fungera som en renodlad distributör och ljudproducent av redan publicerat material i Ryssland. Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten och har därför i nuläget valt att inte ge ut egna berättelser där”, säger vd:n.

I takt med att utbudet av ljudböcker på de lokala språken växer hoppas Storytel att redan under hösten 2017 kunna erbjuda sin tjänst på den spanska, indiska och arabiska marknaden, heter det.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

Storytels gjorde under hösten en nyemission på 100 miljoner kronor för att utveckla verksamheten. Utlandsexpansion som nu presenteras är redan budgeterad för verksamhetsåret, enligt bolaget.

De senaste 12 månaderna har Storytels aktie stigit med 317 procent till ett börsvärde på 3,6 miljarder kronor. 
Foto:


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?