1515

Storytel expanderar till Ryssland och Indien

Börsraketen Storytel expanderar till fyra nya marknader. Ljudboksbolaget ska locka lyssnare i Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Aktien stiger på börsen.

Jonas Tellander, vd Storytel.
Jonas Tellander, vd Storytel.Bild:Oskar Omne

Börsnoterade Storytel fortsätter sin snabba expansion i världen. Under fredagen meddelade ljudbolagsbolaget att man expanderar till fyra nya marknader: Ryssland, Spanien, Indien och Förenade Arabemiraten. Satsningen ska väsentligt bredda verksamheten med hjälp av egna kontor och lokala produktionsteam.

“Vi investerar för framtiden och bygger från grunden när vi går in i ett land eller en region”, säger Jonas Tellander, vd Storytel.

Han betonar att lokal förankring blir nyckeln till framgång.

Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten.

“Samarbete med de ledande förlagen är viktiga faktorer, liksom de lokala teamen som vi handplockar för att passa in i den entreprenöriella kultur Storytel har. Det är en långsiktig och målmedveten strategi som har tjänat oss väl på våra befintliga marknader”, säger han.

Läs mer: Storytel slår förväntningarna under fjärde kvartalet

Storytel, som är noterat på Aktietorget, steg i fredagens inledande handel med 5 procent till 78,50 (följ kursen här).

Satsningen är ett stort steg i Storytels internationella expansion. Fram till nu har bolaget varit verksamt i Norden, Holland och Polen. De internationella marknaderna står för cirka 38 procent av bolagets streamingintäkter och sedan 2016 är bolaget lönsamt i både Norge och Danmark.

”Vi lanserar i dessa fyra länder mycket för att vi kommit i kontakt med duktiga entreprenörer som vill driva detta lokalt. På sikt kan ljudboken lyckas i stora delar av världen”, säger vd:n.

Först ut är Ryssland där Storytel släpper sin tjänst redan i april. Fokus ligger på underhållningslitteratur, men även sakprosa ska finnas bland de 1500 ljudböcker som erbjuds i tjänsten vid lanseringen. Katalogen ska sedan växa till 4000 titlar på ryska mot slutet på året, heter det.

“Vi bryter ny mark och siktar på att göra ljudboken riktigt stor i Ryssland. Nu har vi en bra setup med ett starkt lokalt team på plats som kommer arbeta hårt för att Storytel ska lyckas med det uppdraget”, säger vd Jonas Tellander.

I fjol chockade ljudboksbolaget det svenska kulturetablissemanget genom att köpa det anrika förlaget Nordstedts. Totalt har bolaget gjort 11 förvärv sedan starten 2006. Senaste affären var köpet av Danmarks fjärde största förlag People’s Press för 97 miljoner kronor i början av mars.

Läs mer: Storytel köper danska People's Press

För närvarande producerar Storytel årligen ca 2000 ljudböcker på ett tiotal språk. Bolaget, som grundades 2006, beskriver numera sig själva som en av världens största producenter av ljudböcker.

Den senaste tiden har Storytel lagt stora resurser på egenproducerat innehåll, under varumärket ”Storytel Original”. Men på grund av begränsningar i den ryska yttrandefriheten så undviker man att ge ut egna berättelser där, enligt vd Jonas Tellander.

Läs mer: Storytel investerar i arabiska böcker

“Berättelser skrivna av lokala författare är ofta mer populära och vi har därför även börjat utveckla och producera Storytel Original-innehåll genom våra lokala team. Men vi nöjer oss med att fungera som en renodlad distributör och ljudproducent av redan publicerat material i Ryssland. Vi är medvetna om att det finns begränsningar i den ryska yttrandefriheten och har därför i nuläget valt att inte ge ut egna berättelser där”, säger vd:n.

I takt med att utbudet av ljudböcker på de lokala språken växer hoppas Storytel att redan under hösten 2017 kunna erbjuda sin tjänst på den spanska, indiska och arabiska marknaden, heter det.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

Storytels gjorde under hösten en nyemission på 100 miljoner kronor för att utveckla verksamheten. Utlandsexpansion som nu presenteras är redan budgeterad för verksamhetsåret, enligt bolaget.

De senaste 12 månaderna har Storytels aktie stigit med 317 procent till ett börsvärde på 3,6 miljarder kronor. 
Foto:


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?