1515

Storsatsningen Cryex bränner pengar – jagar nytt kapital

Det svenska fintechbolaget Cryex, med Northzone i ägarkretsen, drogs i fjol med 43 miljoner kronor i förluster. Nu jagar företaget, som för bara ett år sedan tog in 80 Mkr, ny finansiering. “Vi tar in 15 miljoner dollar till hösten”, säger vd:n Lotta Eek.

Till vänster: Lotta Eek, vd för Cryex Group. Till höger: Sara Lannerhjelm-Frisk, vd för dotterbolaget Cryex Clearing.
Till vänster: Lotta Eek, vd för Cryex Group. Till höger: Sara Lannerhjelm-Frisk, vd för dotterbolaget Cryex Clearing.Foto:Jesper Frisk

Det svenska fintechbolaget Cryex, startat av ett gäng avhoppare från investmentbanken Carnegie, tog i fjol in dryga 80 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Northzone och Whitestar Capital.

Investeringen var en av fjolårets största i den svenska fintechsektorn – och gjordes dessutom i ett helt nystartat bolag.

Cryex hade då planer på att etablera en reglerad marknadsplats där såväl traditionella valutor som kryptovalutor kunde växlas mot varandra, ungefär som på en aktiemarknad.

Ett år senare har affärsidén ändrats, och planerna på att låta kunderna växla kryptovalutor mot traditionella valutor har lagts på is tills vidare. Cryex vill nu istället etablera en oberoende marknadsplats för internationell valutahandel. Det säger Cryex vd Lotta Eek, med en bakgrund som operativ chef på Carnegie:

“Vi gjorde ett bet på hur mogen den finansiella marknaden för kryptovalutor skulle vara. Den mognaden finns inte än och volymerna är väldigt små, ur ett finansiellt perspektiv. Då var det en no-brainer att avvakta”, säger hon.

“Marknaden, prissättning, volym- och pristillväxten såg helt annorlunda ut år 2013 när vi började titta på den. Dessutom finns ingen lagstiftning eller reglering att ta ställning till än”, fortsätter hon.

Klart är dock att det senaste året har kostat pengar. Enligt det senaste bokslutet gjorde Cryex en förlust på 43 Mkr för perioden september 2014 till december 2015. Bolaget hade vid årets slut drygt 31 Mkr kvar i kassan.

En stor andel av kostnaderna – drygt 13 Mkr – åts upp av löner. Bland Cryex 11 anställda finns flera med en bakgrund som höga chefer på finansbolag som Nasdaq OMX och Carnegie.

I maj månad beslutade Cryex nuvarande ägare att skjuta till drygt 22 Mkr i ny finansiering, säger Lotta Eek. Hon räknar dessutom med att stänga en ny finansieringsrunda till hösten, med målet att ta in ytterligare 125 miljoner kronor.

“Vi kommer att ta in 15 miljoner dollar till hösten. Målet är att tajma det med att vi får vårat tillstånd från Finansinspektionen”, säger hon.

Cryex har under året drabbats av en rad tunga avhopp. Grundarna Scott Millar och Johan Palm samt styrelseordföranden Simon Nathanson har alla lämnat Cryex. Även ordföranden Frans Lindelöw, tidigare vd på Carnegie, har lämnat för att bli vd på försäkringsjätten Skandia, vilket sajten Breakit nyligen rapporterade.

I förra veckan ansökte KNC Miner, Sveriges största bolag på bitcoinmarknaden med en omsättning på 640 Mkr år 2014, om konkurs.

Lotta Eek vill dock ogärna dra paralleller mellan bolagen, utöver att de båda påverkats av bitcoinmarknadens utveckling.

“Det är jättetråkigt men det finns inga liknelser att göra mellan KNC och Cryex”, säger Lotta Eek.

Oavsett satsningen på kryptovalutor är Cryex planer ambitiösa. Genom att automatisera och klippa bort mellanhänder i valutahandeln tror sig bolaget kunna sänka avgifterna på området radikalt, till bara ett par procent av dagens nivåer.

Det handlar alltså om att driva på den digitala prispress som präglat aktiemarknaden de senaste 25 åren – där kostnaden för att handla stadigt sjunkit mot noll – även på valutamarknaden, där utvecklingen varit betydligt långsammare.

Det är en vågad satsning som kan innebära enorma affärsmöjligheter. Precis som nätmäklare som Avanza och Nordnet gjort på aktiemarknaden hoppas Cryex sänka inträdesbarriärerna till valutamarknaden rejält.

Kommer era nuvarande investerare att gå med i nästa finansieringsrunda?

“De har tydligt indikerat att de är intresserade av att jobba vidare med oss”, säger Lotta Eek.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?