1515
Annons

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Med Bookbeat vill Bonnier få fäste på ljud- och e-boksmarknaden där snabbväxande aktörer som Storytel har ett försprång. Bookbeats bokslut skvallrar om en hårdsatsning.

Bookbeats vd Niclas Sandin.
Bookbeats vd Niclas Sandin.

Förra året gick ett sus genom bokvärlden när nyheten kom att det snabbväxande digitala bokbolaget Storytel köpte det anrika förlaget Norstedts.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Mediejätten Bonnier tog upp kampen mot bolag som Storytel och Nextory med sin ljud- och e-bokssatsning Bookbeat som lanserades i början på förra året.

Läs även: Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Nu har Bookbeats bokslut för 2016 offentliggjorts, vilket boksajten Boktugg var först att rapportera om.

Bokslutet skvallrar om en hårt satsande Storytel-utmanare. Omsättningen uppgick till 24,3 miljoner kronor och förlusten hamnade på 61 miljoner kronor.

Bookbeats vd Niclas Sandin hävdar dock att den verkliga resultatpåverkan för Bonnier (som även äger Dagens Industri) snarare är närmare hälften av detta, eftersom stora inköp har gjorts från andra bolag i koncernen.

Bookbeat har inte gått ut med några siffror över antalet användare. Men för Boktugg uppger Niclas Sandin att man närmar sig 20 procent av marknaden i Sverige.

Storytel har på senare tid vuxit snabbt och hade andra kvartalet i år över 400 000 betalande kunder.

Läs även: Storytel slår prognos – ljudboksintäkterna stiger

Under 2017 har Bookbeat fortsatt att marknadsföra sig aggressivt, till exempel genom reklaminslag i några av Sveriges största poddar. En av dem är Alex och Sigges podcast, som i fjol drog in drygt 1 miljon kronor varje månad, enligt Resumé.


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?