1515
Annons

Stordalens app ska spara kunder 20 procent på el – går på export

Svensk-norska Tibber växte kraftigt i fjol och omsatte 260 miljoner kronor. Nu expanderar elbolaget till nya länder. ”Vi slår elpriserna med 20 procent”, säger grundaren och vd:n Edgeir Vårdal Aksnes.

Hotellmiljardären Petter Stordalen har investerat i Tibber.
Hotellmiljardären Petter Stordalen har investerat i Tibber.

Tibbers affärsidé är att se till att användningen av energi blir smartare med hjälp av teknik. Verksamheten vilar i dag på flera ben, dels genom försäljningen av smarta tillbehör och dels genom abonnemang.

”Vi vill se till våra kunder köper grön el smartare, men också att de använder elen när den är som billigast”, säger Edgeir Vårdal Aksnes.

Tibber grundades av svensken Daniel Lindén och norrmannen Edgeir Vårdal Aksnes 2016. De båda arbetade med att leverera teknik till flera europeiska eljättar när de såg att branschen behövde förnyas. 

Genom sitt system hittar Tibber billigare elavtal direkt till sina kunder, menar dem.

”Vi har inga traders utan allting sker automatiskt. Därför kan vi ge det bästa inköpspriset.”

Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes.
Tibbers grundare Daniel Lindén och Edgeir Vårdal Aksnes.Foto:FALKUGGLA

Verksamheten startade först i Norge och Sverige. Den automatiska elhandeln förutsätter att kunderna själv kan välja elabonnemang. 

Tyskland har sedan länge en öppen elmarknad och det var därför ett naturligt val för expansionen, enligt Edgeir Vårdal Aksnes.

”Tyskland har den bästa dealen för eko-ström. Vi kan slå priserna med 20 procent och ändå garantera att den är helt grön – tack vare att vi är digitala.”

Genom Tibbers app får användarna en översyn av elpriserna, användningen och att de kan styra olika smarta funktioner i hemmet. En funktion som har blivit extra populär är en laddare till elbilar och som väljer att ladda bilen när priserna är som lägst.

Tibber lanserar nu även appen i Danmark, Finland, Frankrike och Nederländerna och Spanien, men utan möjligheten till att teckna elavtal. Den funktionen hoppas de dock kunna koppla på även på sikt på dessa marknader.

”Vi ser att svenskar eller norrmän vill ha med sin semesterbostad i appen, så dels är det för våra existerande kunder”, säger Edgeir Vårdal Aksnes.

Han ser också möjligheter för kunderna att samla sina elkostnader internationellt och betala elräkningarna hemmavid, till exempel i svenska kronor.

Tibber utökar även samarbeten med andra aktörer för uppkopplade funktioner till hemmet och belysning, bland annat Philips och Ikea. Startupen säljer även smarta prylar i sin webbshop.

Omsättningen växte med omkring 250 procent under 2019 till 260 miljoner kronor. Samtidigt visade Tibber upp en förlust på 22 Mkr. Vd:n har tidigare förutspått en miljardomsättning för 2020, vilket han fortfarande står för – men med en brasklapp.

”Vi växte med 50 procent under första kvartalet och räknar med att ha dubblat omsättningen till första halvåret. Elpriserna är dock en förutsättning där.”

Enligt Edgeir Vårdal Aksnes har den pågående coronakrisen pressat elpriserna rejält vilket direkt slår mot omsättningen.

”Vi tror det kommer vara så fram till november–december. Det är mindre aktivitet i industrin och i näringslivet vilket leder till lägre priser”, säger han.

Hotellmiljardären Petter Stordalen har tidigare investerat i Tibber. Förra året gjorde bolaget en nyemission på 110 miljoner kronor, där den amerikanska riskkapitalfonden Founders Fund gick in. 

Fonden är känd för att nosa upp succébolag innan andra och var tidiga investerare i techjättar som Facebook, Airbnb och Spotify. Edgeir Vårdal Aksnes säger att Tibber inte är i behov av att ta in nytt kapital just nu.

Läs mer: Riskkapitalbjässe gör som Stordalen – investerar i svensk-norska elappen

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera