1515

Storbanker vill göra fintech-utmanarna till partners

Från bolån till privatspar, nya uppstickare utmanar bankerna på en rad områden. Men istället att förvärva de nya konkurrenterna har bankerna valt en annan strategi.

Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.
Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.Foto:Foto: Joey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Svenska storbankers digitalisering haltar. När det kommer till att erbjuda digitala och mobila tjänster till sina kunder hamnar Sverige i mittenskiktet i den internationella konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte.

Parallellt har en mylla av startupbolag växt fram. De försöker hitta nischer att digitalisera och effektivisera, med det övergripande målet att sänka kostnaderna inom finanssektorn.

Casper von Koskull, vd för Nordea, har tidigare uppgett för Di att han delvis ser fintechbolagen som konkurrenter, delvis som partners.

”Om vi ska klara oss måste vi förändra oss. Kostnaderna måste ned”, har banktoppen sagt.

Läs mer: Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke 

De svenska fintechbolagen har lockat stora mängder riskkapital och rönt framgångar internationellt, med den amerikanska betaljätten Paypals miljardköp av Izettle som ett tydligt exempel.

Men hittills har de svenska storbankerna varit restriktiva med att köpa upp yngre bolag för att få tillgång till deras teknik eller tjänster.

Enligt flera branschbedömare som Di Digital talat med kan det vara problematiskt att integrera en snabbspringande startup i bankernas ofta trögrörliga organisationer efter ett förvärv.

I stället förlitar sig storbankerna – med Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank i spetsen – på att vara minoritetsägare eller inleda samarbeten med startupbolagen. 

En av de hetaste marknaderna just nu är bolån, som fortsatt är en fin kassako för storbankerna trots att marginalerna sjunker. Ett antal uppstickare har under de senaste åren seglat upp och utmanat med lägre räntor, däribland Enkla.

Företaget har dock haft svårt att sälja optioner för att kunna komma igång med utlåningen. Trots den knackiga starten har minst en storbank närmat sig med frågor till grundaren Alexander Widegren om han kan tänka sig vara intresserad av att sälja själva plattformen till banken, erfar Di Digital. Han avböjer att kommentera uppgifterna.

”Man ska tjäna pengar på bolån men inte för mycket, det gör bankerna i dag”, säger Alexander Widegren.

Ett annat bolag som vill kapitalisera på svenskarnas boenden är Bofink. Deras affärsidé är att optimera bolån, alltså skulder, snarare än tillgångar och därmed hjälpa kunden att välja mellan fast eller rörlig ränta. 

Processen sker med hjälp av avancerade algoritmer och artificiell intelligens, AI. Deras mjukvara ska nu licenseras ut till banker och vd:n Joachim Ronneback Thomson har bekräftat att förhandlingar pågår.

”Vi får propåer från banker om allt från strategiska samarbeten till eventuella ägarskap i Bofink”, har han tidigare sagt.

Ett annat affärsområde för bankerna är betalningar och konsumentkrediter. Här har Klarna och Trustly, två svenska startups, varit särskilt framgångsrika med bolagsvärderingar på drygt 19 respektive 7 miljarder kronor. 

Klarna har ryktats vara på väg till börsen i flera år. Men parallellt med noteringsplanerna uppges vd:n Sebastian Siemiatkowski vara på jakt efter en industriell köpare, vilket till exempel skulle kunna vara en bank.

En initierad branschkälla som Di Digital varit i kontakt med menar dock att den potentiella köpeskillingen förmodligen blir för hög för de svenska storbankerna.

Läs mer: Doldisbolaget hjälper banker att låna ut med AI – tiofaldigar vinsten 

Bankernas kreditprövningar kräver också stora resurser. Det är något Instantor vill ändra på. Genom tillgång till stora datamängder och AI kan fintechbolaget göra en mer uppdaterad och effektiv kreditprövning.

Den baserar sig på realtidsändringar i kundernas ekonomiska situation, vilket enligt vd:n Simon Edström ger en bättre analys till ett billigare pris. I dag är man kopplade till minst 250 banker som kan använda bolagets tjänster.

”Vi kan reducera kostnaderna och digitalisera kreditgivningsprocessen som i dag många gånger är manuell. Alltså snabbar vi på automatiseringen och digitaliseringen för bankerna”, säger han.

Ett annat bolag som lägger stor vikt vid data är Tink, som inledningsvis enbart drev en egen privatekonomiapp för konsumenter. 

Sedan ett år tillbaka har man även börjat sälja sina it-tjänster och sin mjukvara till banker – som kan användas för att samla in och bearbeta kunddata. Aktörer som Klarna, Nordnet, Collector, SBAB, SEB och Nordea har redan nappat.

”Vi fortsätter driva vår egen app. Men det är mjukvarudelen som fått vår omsättning att lyfta”, säger Tinks vd Daniel Kjellén.

Tink har redan två storbanker, Nordea och SEB, som delägare. Men enligt Di Digitals uppgifter är Tink numera snarare en uppköpskandidat för ett annat företag som säljer teknik och mjukvara till banker.

Däremot skulle den Tink-liknande privatekonomiappen Qapital, som grundats i Sverige men lanserats på marknaden i USA, kunna vara av större intresse för en bank.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas" 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?