1515

Storbanker vill göra fintech-utmanarna till partners

Från bolån till privatspar, nya uppstickare utmanar bankerna på en rad områden. Men istället att förvärva de nya konkurrenterna har bankerna valt en annan strategi.

Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.
Anders Bouvin, Handelsbankens vd, Johan Torgeby, SEB:s vd, Birgitte Bonnesen, Swedbanks vd och Casper von Koskull, Nordeas vd.Foto:Foto: Joey Abrait/TT/Hampus Andersson/Amanda Lindgren

Svenska storbankers digitalisering haltar. När det kommer till att erbjuda digitala och mobila tjänster till sina kunder hamnar Sverige i mittenskiktet i den internationella konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte.

Parallellt har en mylla av startupbolag växt fram. De försöker hitta nischer att digitalisera och effektivisera, med det övergripande målet att sänka kostnaderna inom finanssektorn.

Casper von Koskull, vd för Nordea, har tidigare uppgett för Di att han delvis ser fintechbolagen som konkurrenter, delvis som partners.

”Om vi ska klara oss måste vi förändra oss. Kostnaderna måste ned”, har banktoppen sagt.

Läs mer: Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke 

De svenska fintechbolagen har lockat stora mängder riskkapital och rönt framgångar internationellt, med den amerikanska betaljätten Paypals miljardköp av Izettle som ett tydligt exempel.

Men hittills har de svenska storbankerna varit restriktiva med att köpa upp yngre bolag för att få tillgång till deras teknik eller tjänster.

Enligt flera branschbedömare som Di Digital talat med kan det vara problematiskt att integrera en snabbspringande startup i bankernas ofta trögrörliga organisationer efter ett förvärv.

I stället förlitar sig storbankerna – med Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank i spetsen – på att vara minoritetsägare eller inleda samarbeten med startupbolagen. 

En av de hetaste marknaderna just nu är bolån, som fortsatt är en fin kassako för storbankerna trots att marginalerna sjunker. Ett antal uppstickare har under de senaste åren seglat upp och utmanat med lägre räntor, däribland Enkla.

Företaget har dock haft svårt att sälja optioner för att kunna komma igång med utlåningen. Trots den knackiga starten har minst en storbank närmat sig med frågor till grundaren Alexander Widegren om han kan tänka sig vara intresserad av att sälja själva plattformen till banken, erfar Di Digital. Han avböjer att kommentera uppgifterna.

”Man ska tjäna pengar på bolån men inte för mycket, det gör bankerna i dag”, säger Alexander Widegren.

Ett annat bolag som vill kapitalisera på svenskarnas boenden är Bofink. Deras affärsidé är att optimera bolån, alltså skulder, snarare än tillgångar och därmed hjälpa kunden att välja mellan fast eller rörlig ränta. 

Processen sker med hjälp av avancerade algoritmer och artificiell intelligens, AI. Deras mjukvara ska nu licenseras ut till banker och vd:n Joachim Ronneback Thomson har bekräftat att förhandlingar pågår.

”Vi får propåer från banker om allt från strategiska samarbeten till eventuella ägarskap i Bofink”, har han tidigare sagt.

Ett annat affärsområde för bankerna är betalningar och konsumentkrediter. Här har Klarna och Trustly, två svenska startups, varit särskilt framgångsrika med bolagsvärderingar på drygt 19 respektive 7 miljarder kronor. 

Klarna har ryktats vara på väg till börsen i flera år. Men parallellt med noteringsplanerna uppges vd:n Sebastian Siemiatkowski vara på jakt efter en industriell köpare, vilket till exempel skulle kunna vara en bank.

En initierad branschkälla som Di Digital varit i kontakt med menar dock att den potentiella köpeskillingen förmodligen blir för hög för de svenska storbankerna.

Läs mer: Doldisbolaget hjälper banker att låna ut med AI – tiofaldigar vinsten 

Bankernas kreditprövningar kräver också stora resurser. Det är något Instantor vill ändra på. Genom tillgång till stora datamängder och AI kan fintechbolaget göra en mer uppdaterad och effektiv kreditprövning.

Den baserar sig på realtidsändringar i kundernas ekonomiska situation, vilket enligt vd:n Simon Edström ger en bättre analys till ett billigare pris. I dag är man kopplade till minst 250 banker som kan använda bolagets tjänster.

”Vi kan reducera kostnaderna och digitalisera kreditgivningsprocessen som i dag många gånger är manuell. Alltså snabbar vi på automatiseringen och digitaliseringen för bankerna”, säger han.

Ett annat bolag som lägger stor vikt vid data är Tink, som inledningsvis enbart drev en egen privatekonomiapp för konsumenter. 

Sedan ett år tillbaka har man även börjat sälja sina it-tjänster och sin mjukvara till banker – som kan användas för att samla in och bearbeta kunddata. Aktörer som Klarna, Nordnet, Collector, SBAB, SEB och Nordea har redan nappat.

”Vi fortsätter driva vår egen app. Men det är mjukvarudelen som fått vår omsättning att lyfta”, säger Tinks vd Daniel Kjellén.

Tink har redan två storbanker, Nordea och SEB, som delägare. Men enligt Di Digitals uppgifter är Tink numera snarare en uppköpskandidat för ett annat företag som säljer teknik och mjukvara till banker.

Däremot skulle den Tink-liknande privatekonomiappen Qapital, som grundats i Sverige men lanserats på marknaden i USA, kunna vara av större intresse för en bank.

Läs mer: Bolåneutmanare driver på bankernas digitalisering: "Det är klart att vi påverkas" 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?