1515

Storbanker skapar egen kryptovaluta

Fyra internationella jättar går ihop för att skapa en egen kryptovaluta och sedan sälja in idén hos centralbanker. Lansering ska ske redan 2018, rapporterar Financial Times.

Deutsche Banks huvudkontor i Frankfurt.
Deutsche Banks huvudkontor i Frankfurt.Foto:Michael Probst/AP

Det är den schweiziska storbanken UBS som har gått ihop med Deutsche Bank, Santander, BNT Mellon och mäklaren ICAP som vill skapa en egen kryptovaluta som sedan ska säljas in hos världens centralbanker och vara redo att lanseras tidigt 2018.

Nyheten är kanske det tydligaste tecknet hittills på att stora banker menar allvar med sina ambitioner att börja utnyttja blockchain, tekniken som möjliggör de säkra och verifierbara överföringar som ligger bakom valutan bitcoin.

”I dag är handel mellan banker och institutioner svår, tidskrävande och kostam, vilket är skälet till att vi alla har stora administrativa avdelningar”, säger Julio Faura, chef för forskning, utveckling och innovation på Santander, till tidningen.

”Detta handlar om att effektivisera processen”, tillägger han.

Finanssektorn betalar varje år omkring 600 miljarder kronor för att genomföra säktra transaktioner, enligt en rapport från konsultfirman Oliver Wyman som Financial Times citerar.

Blockchaintekniken låter transaktioner genomföras och verifieras digitalt utan att en aktör måste stå som garant för transaktionen. Tekniken har hyllats för sin transparens och skulle enligt förespråkarna tillämpas vid allt från kontraktunderskrifter till valutahandel.

Även bankjättar som Citigroup och Goldman Sachs utforskar egna sätt att implementera blockkedjan. Det gör även svenska storabanker, något Di Digital rapporterade om i vintras.

Det senaste exemplet i Sverige är SEB:s investering i den digitala valutahandlaren Coinify (NTL).

Läs även: SEB storinvesterar i blockkedjestartup

Läs även: Storbankerna sluter upp bakom blockkedjan


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?