1515

Storägare häpnar över porrkopplingarna: ”Olämpligt och oseriöst”

Storägarna i börsens spelbolag riktar hård kritik mot annonserna på porr-, pirat- och streamingsajter. Samtidigt var flera fonder omedvetna om problemet. "Det är en ung bransch och vi lär oss", säger AMF Fonders vd Gunilla Nyström.

Marianne Nilsson, chef för ägarstyrning på Swedbank Robur.
Marianne Nilsson, chef för ägarstyrning på Swedbank Robur.Foto:Joey Abrait

Den som besöker de största streaming- och piratsajterna i Sverige får snart se annonser för en handfull spel- och bettingbolag.

Det rör sig om bland annat om Betsson, med 17 miljarder kronor i börsvärde, och om de mindre operatörerna Leo Vegas och Mr Green. Di Digitals granskning har även visat att Mr Green har annonserat på världens största porrsajt, Pornhub.com.

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Handelsbanken Fonder är sjätte största ägare i Betsson, med ett innehav på 446 miljoner kronor. Fondförvaltaren kände inte till att speljätten annonserade på olagliga sajter, enligt Jenny Gustavsson, chef för ansvarsfulla investeringar på Handelsbankens Fonder.

”Vi tycker att det är olämpligt att bolagen förekommer i den här typen av kanaler, som vi uppfattar som oseriösa”, säger hon.

 

Vi tycker att det är olämpligt.

 

”Vi vill att bolagen ser till så att de underleverantörer de anlitar, här i form av affiliates, lever upp till sina respektive interna etiska riktlinjer och upphör med att driva trafik via dessa kanaler”, säger Jenny Gustavsson.

Inte heller AMF Fonder, med innehav om nära en halv miljard kronor i Betsson och Leo Vegas, kände till spelbolagens annonsering på de mer ljusskygga delarna av internet. Det uppger vd:n Gunilla Nyström.

"Det är möjligt att vi borde ha känt till och tänkt på dessa förhållanden men det har inte varit kända fakta för oss. Det är en ung bransch och vi lär oss”, säger Gunilla Nyström.

”Nu har vi varit i kontakt med Leo Vegas ledning. Deras besked är att de nu kommer att vidta ytterligare konkreta åtgärder för att komma tillrätta med problemen”, fortsätter hon.

Swedbank Robur är största ägare i Betsson, med ett innehav på 1,2 miljarder kronor. Efter torsdagens notering kommer bolaget även att äga cirka 8 procent av Leo Vegas.

 

Har varit i kontakt med Leo Vegas ledning.

 

”Vi förväntar oss att bolagen arbetar för att åtgärda detta. Vi kommer även i dessa fall aktivt följa bolagens arbete med detta”, säger Marianne Nilsson, chef för Swedbank Roburs ägarstyrning.

Spelbolagen har skyllt de tveksamma annonserna på underleverantörerna till de annonsnätverk spelbranschen anlitar för att nå kunder på nätet.

Di Digitals granskning har visat att länkar till det nyligen Stockholmsnoterade Catena Media, ett av de större annonsnätverken, förekommer bland porr- och streamingsajter som olovligen tillhandahåller licensskyddat material på nätet.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Swedbank Robur, som äger 5,9 procent i Catena Media, förväntar sig att bolaget ”intensifierar arbetet för att förhindra trafik från dessa sajter”, säger Marianne Nilsson.

”Bolaget bör framöver tydligare adressera och beskriva sin syn på etik och hållbarhet, inte bara med policys utan med konkreta exempel på sina utmaningar och hur de arbetar med dem”, säger hon.

 

Det är tråkigt att det finns kopplingar till det där

 

Mats Qvibergs investmentbolag Öresund är Catena Medias största externa ägare. Innehavet på 130 miljoner kronor motsvarar 6 procent av bolaget.

”Det är tråkigt att det finns kopplingar till det där”, säger Öresunds vd Gustav Lindner, som dock anser att Catena Media snarare är offer för smutskastning på nätet.

Läs mer: Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Han menar att affärsriskerna i sökmotorsoptimeringsbranschen – som stundtals har drabbats hårt när Google skruvar åt hur bolaget sorterar sina sökresultat – är inräknade i Catena Medias aktiekurs.

”Med den tillväxt och lönsamhet de har borde bolaget vara värt mer. På de reglerade marknaderna kommer man mest troligt att ha en sämre lönsamhet, men det tycker jag också känns inprisat”, säger Gustav Lindner.

Läs fler delar ur Di Digitals granskning:

Porr- och piratlänkar till Catena Media

Porr- och piratlänkar till Catena Media

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Mer om casinobolagens porr- och piratlänkar i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/porr-piraterochpersonaloptioner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?