1515

Stockholms startupmecka firar två år med en flytt

Startuphubben SUP46 är idag en central knutpunkt på Stockholms glödheta teknik- och internetscen. Lagom till 2-årsdagen är det dags för nya lokaler.

Jessica Stark är medgrundare till startuphubben SUP46.
Jessica Stark är medgrundare till startuphubben SUP46.Foto:Jack Mikrut

På kort tid har SUP46, som erbjuder kontorsplats och nätverkande för unga startupbolag, etablerat sig som en viktig grogrund för teknik- och internetscenen i den svenska huvudstaden. Sammanlagt 75 företag har passerat in och ut genom dörrarna sedan starten i oktober 2013. Bland nuvarande och tidigare medlemmar märks det sociala fiskenätverket Fishbrain, wifi-delningstjänsten Instabridge och crowdfundingsajten Fundedbyme.

Sedan starten har SUP46-bolagen tillsammans attraherat över 380 miljoner kronor i riskkapital, dels från namnkunniga riskkapitalbolag som Creandum och Northzone, dels från privata affärsänglar i såväl det svenska som det internationella näringslivet.

“Vi grundare var såklart övertygade om att det verkligen fanns en plats för oss. Men det fanns många skeptiker i början. Nu är de inte så många längre,” säger SUP46-grundaren Jessica Stark.

I veckan fyller kontorshotellet två år. Det firas med en nära förestående flytt till nya lokaler. SUP46 har sedan starten varit inrymt i en rivningshotad fastighet på Regeringsgatan i centrala Stockholm, och nu står det klart att fastigheten ska utrymmas.

“Under våren kommer vi att behöva flytta ut. Det är inte påskrivet än, men vi har ett skarpt avtalsförslag om en ny lokal. Det blir i centrala Stockholm, inom tullarna, och det blir lite större än vi har idag”, säger hon.

Det handlar dock inte om någon jätteexpansion. Snarare är litenheten en av projektets styrkor, säger Jessica Stark.

“Vi vill fortsätta hålla det tight, med utvalda människor som lär känna varandra och kan stötta varandra. Jag tror att vi tappar communitykänslan om vi blir för många”, säger Jessica Stark.

“Just nu ligger vi runt 50 bolag. Jag tror aldrig att vi kommer bli ens dubbelt så många”, fortsätter hon.

Jag tror att vi tappar communitykänslan om vi blir för många.

Idag rankas Stockholm ofta jämte San Francisco, London och Berlin som en av världens mest tongivande städer vad gäller snabbväxande teknik- och internetbolag. Samtidigt varnar allt fler för en växande bubbla, framför allt vad gäller de värderingsnivåer på vilka de privata riskkapitalbolagen är beredda att investera i startupbolag.

Diskussionen om internetmarknadens framtidsutsikter är ständigt närvarande även hos de unga bolagen på SUP46, säger Jessica Stark:

“Om jag själv drev en startup så skulle jag försöka säkra upp min finansiering för en tid framöver, för att se vart marknaden tar vägen”, säger hon.

“Det finns mer riskvilligt kapital nu än för några år sedan. Men blir det en rejäl konjunkturnedgång så kommer det så klart att slå hårt mot den här delen av ekonomin”, fortsätter hon.

För Stockholms startupsektor ska fortsätta växa finns dock andra, mer akuta problem. Bostadsbristen i huvudstaden är ett högaktuellt problem för snabbväxande företag som ofta rekryterar från utlandet.

“Det är extremt tydligt att det hämmar Stockholms tillväxt. Folk struntar i att flytta hit helt enkelt. Många upplever det som mycket enklare med en stad som Berlin, där man kan hitta ett billigt boende på bara ett par veckor”, säger Jessica Stark.

Läs även: Nordeas huvudkontor blir nytt startup-centrum


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?