1515
Annons

Stockholms nya blågröna styre stoppar kritiserade Applehuset

Alliansen tillsammans med Miljöpartiet stoppar Apples planer på en butik i Kungsträdgården. Det meddelade partierna på en presskonferens i dag.

Apples ritningar över den planerade butiken i Kungsträdgården.
Apples ritningar över den planerade butiken i Kungsträdgården.

Det nya blågröna styret i Stockholm innebär käppar i hjulet för Apples butiksplaner i Kungsträdgården. Med egen majoritet i stadshuset kommer de att rösta ner planerna.

"Jag tycker att Kungsträdgården har blivit misshandlad i flera år, som mer en evenemangspark än stadspark. En så stor butik som detta skulle stärka intrycket av Kungsträdgården som något annat än en stadspark", säger Erik Slottner, gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholm stad, till Di Digital. 

Beskedet har ännu inte genererat respons ifrån teknikjätten.

"Apple är väl säkert besvikna. När det har lagt sig och de ser detta i nytt dager och det står det tillslut mellan etablering på annan plats i Stockholm eller ingen etablering alls. Då tror jag att de sväljer stoltheten och väljer annan plats", säger Erik Slottner. 

Techjätten köpte den exklusiva tomträtten för fastigheten under 2015 för 129 miljoner kronor. Apple vill bygga utanför den detaljplan som finns för fastigheten sedan tidigare, som i dag huserar en restaurang.

Den nya butikens form och tak innebär att 375 kvadratmeter som i dag är park, skulle gå till den byggnaden. Det är denna detaljplan som politikerna i Stadsbyggnadsnämnden ska fatta beslut om.

I praktiken skulle dock Apple kunna bygga sin butik enligt den gamla detaljplanen.

"Om vi avbryter det här detaljplansarbetet och inte godkänner den butik de vill bygga, tror jag aldrig de kommer söka bygglov", säger Erik Slottner. 

"Jag har träffat Apple flera gånger, och sagt vad jag har tyckt. Byggnaden spelar ingen roll, det är platsen det är fel på."

Sammanlagt har omkring 1 800 svar inkommit till Stockholms stad gällande bygget och en övervägande del av ärendena, som Di Digital tagit del av, har varit negativa till Apples butiksplaner.

Politikernas besked om att skrota Kungsträdgårdsbutiken var inte helt oväntade. 

I en enkätundersökning som Di Digital genomförde tidigare i september svarade Kristdemokraterna och Liberalerna att man tänkte rösta nej till Apples planer. Moderaterna och Miljöpartiet stängde inte dörren helt, men var tveksamma. Däremot var Centerpartiet positivt till etableringen.

Läs mer: Politikerna kan krossa Apples dröm i Kungsträdgården 

Di Digital har sökt Apple för en kommentar, men utan framgång.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera