1515
Annons

Stockholms Handelskammare: ”De nya reglerna för elsparkcyklar kommer att överklagas”

Stockholms stad gör rätt i att begränsa antalet elsparkcyklar på gatorna. Men de nya kraven står på en rättsligt osäker grund och kommer säkerligen överklagas av de uthyrare som stängs utanför. Det menar Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, och tre av de större uthyrarna i Stockholm.
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, och tre av de större uthyrarna i Stockholm.

”Stockholms stad testar detta, men det är inte säkert att det är lagligt. Vi behöver mer transparens och rättssäkerhet. Idag är vi i ett läge där kommuner experimenterar med lagstiftningen”, säger han.

För att lösa problemet krävs ny lagstiftning, menar Carl Bergkvist. 

”Det hade varit bättre om infrastrukturdepartementet tog ansvar för att ta fram en fungerande lagstiftning. Regeringen har duckat den här frågan sedan 2018. Det är därför Stockholms stad dröjt så länge med detta beslut”, säger han.

Det var under måndagen som Stockholms grönblå majoritet ändrade ordningsföreskrifterna och införde krav på polistillstånd för elsparkcyklar, vilket TT rapporterat om. Beslutet medför bland annat att antalet elsparkcyklar från årsskiftet minskar från dagens 23 000 till 12 000. Även antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.

Det kommer prövas rättligt, det är jag säker på. De uthyrare som stängs ute kommer ta det till domstol.

Exakt hur urvalsprocessen ska gå till är ännu inte klart. Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) uppger för TT att volymen per uthyrare måste bli tillräckligt stor, samtidigt som den inte får överstiga 4 000 elsparkcyklar.

De nya reglerna välkomnas av operatörer som Bolt och Voi. Även Stockholms Handelskammare anser att något behövde göras.

”Vi förespråkar också en modell där man begränsar antalet fordon och antalet uthyrare. Det är framgångsrikt i andra länder. Men den här modellen är inte bra”, säger Carl Bergkvist.

Hans invändningar är flera. Dels tycker han att den första licensperioden på sex månader är för kort för att skapa stabilitet på marknaden. Dels anser han att urvalsprocessen i för stor utsträckning är baserad på historisk fakta, exempelvis vad gäller fordonens nyttjandegrad och uthyrarnas förmåga att hålla ordning och reda.

”Vi vill se en mer framåtsyftande tillståndsprocess där man även tittar på bolagens hållbarhet och sociala villkor för de anställda”, säger han.

Carl Bergkvist menar även att ett licenssystem riskerar att stänga ute aktörer på ett godtyckligt vis, om det inte utformas på ett transparent och rättssäkert sätt.

”Det kommer prövas rättligt, det är jag säker på. De uthyrare som stängs ute kommer ta det till domstol”, säger han.

Om de nya reglerna överklagas kan det leda till en rad rättsliga processer, som i sin tur riskerar att dra ut på tiden. 

”Titta på hur det gick med hyrcyklarna. Där hade vi en upphandling som överklagades och nu har vi saknat hyrcyklar i flera år. Vi behöver få ordning på spakcyklarna skyndsammare än så, för de kommer fortsätta vara problem på gatorna”, säger Carl Bergkvist.

Lösningen han återkommer till är ny lagstiftning.

”Ordningslagen behöver ändras så man kan begränsa antalet operatörer i offentliga miljöer. Man kan inte göra det idag, utan att riskera rättslig prövning. Grunden är ju annars att alla uthyrare har fri möjlighet alla etablera sig på en ny marknad”, säger Carl Bergkvist.

Vidare anser han att regeringen borde lägga grunden för hur dessa licensförfaranden ska gå till.

”Vi behöver en ordnad process för ansökan och urval”, säger han.

Även operatören Voi anser att Sverige behöver en ”nationell översyn” i frågan, något man nyligen utvecklade i en längre intervju med Di Digital. I likhet med tyska Tier är Voi medlem i Stockholms Handelskammare som driver frågor som är viktiga för näringslivet i regionen.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?