1515
Annons

Stockholm slukar techinvesteringarna

Under året som gick investerades rekordsummor i den svenska internet- och startupsektorn. En överväldigande majoritet av kapitalet gick till bolag i Stockholm, visar Di Digitals granskning.

Närmare 95 procent av kapitalet gick till startupbolag baserade i Stockholm 2015.
Närmare 95 procent av kapitalet gick till startupbolag baserade i Stockholm 2015.

Den svenska internet- och startupsektorn är glödhet. I internationella sammanhang jämförs Stockholm allt oftare med städer som Berlin, London eller San Francisco.

Mer sällan nämns andra städer, som Malmö, Göteborg eller Uppsala.   

Di Digitals granskning av fjolårets investeringar visar att det finns fog för branschens Stockholmsfokus, åtminstone sett till siffrorna. Nära 95 procent av det investerade kapitalet gick till bolag i huvudstaden.

Di Digitals kartläggning räknar in totalt 6,6 miljarder kronor fördelat på samtliga investeringar gjorda av riskkapitalbolagen Northzone, Creandum, Moor och GP Bullhound, samt statliga Almi Invest, Vinnova och Industrifonden. Vi har även granskat samtliga investeringar som gjorts inom ramen för acceleratorprogrammen hos Sting, The Springfield Project och Chalmers Ventures.

Spotify hamnar i topp på listan med en investering på 4,4 miljarder kronor (räknat i dagens valutakurs), vilket är mer än hälften av det totala beloppet som investerades i den svenska internet- och startupsektorn under fjolåret.

Men även om man bortser från jätteinvesteringen i Spotify gick 82 procent av kapitalet till Stockholm. Som nummer två och tre på listan av bolag som kammade hem mest kommer iZettle och Klarna, med investeringar på 570 Mkr och 200 Mkr, även de Stockholmsbaserade.

Riskkapitalbolaget Northzone har under 2015 inte gjort några investeringar i svenska bolag utanför Stockholmsregionen.

”Stockholm har fått en särställning och har till slut fått samma status som London i Europa där det finns tillräcklig koncentration med kapital, talang och entreprenörer med tidigare erfarenheter av att bygga bra bolag. Som konsekvens av det blir det en ovanligt stor koncentration till Stockholm”, säger Pär-Jörgen Persson, partner på Northzone.

Stockholm har fått en särställning och har till slut fått samma status som London i Europa.

Av bolagen som har tagit in mest kapital är det först på femte plats som trenden bryts av Malmöbolaget Neo Technology som tog in 170 Mkr under fjolåret.

Skåne är annars en av regionerna som får procentuellt få investeringar i techbolag.

Av de 148 bolagen i Di Digitals kartläggning är endast åtta baserade i Sveriges sydligaste region. Det är fem procent av alla bolag. I Stockholm sitter 56 procent av bolagen.

Att siffrorna inte lutar ännu mer åt Stockholms fördel beror till stor del på statliga Almi Invest, som har som uttalat mål att nå ut brett i Sverige. Endast 28 procent av Almi Invests investeringar i svenska techbolag har gjorts i Stockholm. Resterande 72 procent av investeringarna är utspridda från Kalmar i syd till Luleå i norr.

”Vi finns ute i hela landet och närheten är en faktor. Man lär känna bolag i ett tidigt stadium och även medfinansiärer. Det finns intressanta bolag i hela Sverige, precis som i hela världen. Nu för tiden kan man starta bolag varsomhelst", säger Almi Invests vd Mikael Karlsson.

"Alla investerare har nog en ambition att även titta på bolag i hela Sverige men sen kommer man till verkligheten och då blir det mer komplicerat att ta sig längre ifrån än där man sitter”, fortsätter han. 

I Göteborg sitter 20 procent av bolagen som det investerats i under 2015, vilket är mycket tack vare ihopslagningen av Chalmers olika inkubatorer och riskkapitalverksamheter i det nystartade bolaget Chalmers Ventures.

Dock finns ingen enskild investering på samma nivå som till exempel den i Malmös Neo Technology. Räknat i faktiska summor var det mindre än 1 procent av kapitalet som hamnade i Sveriges näst största stad.

Chalmers Ventures vd, Linnea Lindau, tror däremot att det finns en möjlighet för Göteborg att ta mer plats framöver.

”Vi tror inte att investerare kommer att utgå ifrån Göteborg utan vi är helt medvetna om att de sitter på andra ställen. Men nu när Chalmers Ventures även går in i rundor kommer vi att kunna visa upp de bolag som finns här och locka andra investerare som tidigare inte tittat på Göteborg. Vi tror att det kommer göra skillnad för bolagen här, både på antalet rundor och summor på längre sikt”, säger hon.


Kommentar: Politikerna missar en jättechans

"Det krävs inte mycket för att locka förmögna investerare på upptäcksresa ut i landet. Det är en guldchans för framsynta lokalpolitiker", skriver Daniel Goldberg. 


I Malmö är affärsänglarna livsviktiga

Det är tunt på kapital när startupbolagen i Malmö behöver växa, säger affärsängeln Jeanette Andersson.



Innehåll från Mpya DigitalAnnons

Mjukvaruutveckling med betoning på ”mjuk”

När Anton Gunnarsson hos Mpya Digital tog steget in i karriären inom mjukvaruutveckling, låg hans fokus på de tekniska aspekterna. Idag har han nått nya insikter och är övertygad om att betoningen bör ligga någon helt annan stans. 

När Anton började sin karriär var han den första att kasta sig över alla böcker om kodning och programmering, och han lyssnade noga på alla som predikade om testutveckling och andra nymodigheter om teknik och kod. 

– Jag var insnöad i tekniken. Visst, jag lärde mig massor, men ju mer jag jobbar med utveckling  inser jag att den sociala delen av vårt yrke är vad som verkligen betyder något. Det är trots allt i interaktionen med andra som de flesta nya idéer uppstår, understryker Anton, som är Web Developer hos Mpya Digital. 

Tyvärr är det inte helt lätt att skapa miljöer som främjar just det. Brist på tillit och trygghet är något som ofta kan saknas. Men vad är det som gör att man känner sig trygg? Antons övertygelse är att det handlar om att våga vara sårbar och våga prata om känslor. Men som det ser ut idag är det mycket enklare att argumentera om tekniska detaljer än att vara uppriktig med hur man känner. 

– Vilket kanske inte förvånar någon. Men det som förvånar i alla fall mig är att så få ser kraften i att prata om hur man känner eller hur man mår. Att det leder till en bättre miljö för kreativ utveckling och innovativ kod. 

Han tycker att det är dags att vi vågar prata mer om hur det är att vara människa i en tekniktung bransch; hur man ska göra för att må bra och hur man hittar modet att bli den bästa versionen av sig själv, istället för att bara prata om teknik och programmering. 

– Men att använda empati och sårbarhet för att hjälpa sig själv och andra är inte bara utelämnande, det är också skrämmande. Jag vet, för jag jobbar med det varje dag! Men att prata om riktiga känslor och mjuka värden gör att vi bygger förtroende och förståelse för varandra. Vilket i sin tur gör att den där tryggheten växer. Tryggheten att vara sig själv. Tryggheten som gör att vi blir modiga och vågar leda oss själva och andra. Och på köpet växer vi som människor och som team, inte bara som utvecklare. I ordet mjukvaruutveckling finns ordet ”mjuk”. Jag tycker vi ska våga ta fasta på det, avslutar han bestämt. 

Läs mer om Mpya här 

 

Mer från Mpya Digital

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mpya Digital och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?