1515

Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse”

Voi Technology var första bolag att lansera delningstjänster för elscootrar i Sverige. Men bolagets vision om att samarbeta med städer har fått en dålig start.

Stockholms stads projektledare på Trafikkontoret, Johan Sundman, säger att staden just nu inte är intresserade av att samarbeta med Voi.
Stockholms stads projektledare på Trafikkontoret, Johan Sundman, säger att staden just nu inte är intresserade av att samarbeta med Voi.

I augusti lanserade Voi Technology elscootrar för sin delningstjänst i Stockholm. 

Grundarna Fredrik Hjelm och Douglas Stark berättade då att en del av affärsidén innebar att lansera och växa i samarbete med Stockholms stad. Detta för att kunna ta sig in på marknaden på ett så smidigt sätt som möjligt. 

Voi ville inte göra samma misstag som bolag i USA gjort när de strösslat ut scootrarna på gatorna i städerna i drivor, något som väckt protester av stadsinvånare.

Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige 

Men företagets samarbetsplaner grusades snabbt. Stockholms stads trafikkontor nobbade Voi i samband med lanseringen.

”De hörde av sig och sa att de skulle etablera sig i Stockholm och att de ville ha ett avtal med oss. Vi sa bara nej tack och att vi inte är intresserade”, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad som sköter stadens upphandlingar av olika trafiklösningar.

Anledningen till att Stockholms stad tackade nej var att man efter kontakt med andra europeiska städer kände en oro för att scootrarna skulle samlas i högar även här. Dessutom ifrågasatte staden trafiksäkerheten kring elscootrar generellt.

”Enligt trafiklagstiftningen är scootrarna att likställa med en cykel. Då ska man färdas på cykelbanan eller i körfältet, men de gör de inte, de kör på trottoaren. När du kommer farande på en sådan där i 20 kilometer i timmen på en trottoar är risken jättestor för olyckor”, säger Johan Sundman på Trafikkontoret i Stockholm stad.

Inga diskussioner har förts mellan parterna eftersom staden omedelbart gav elscooter-bolaget kalla handen.

”Intresset har varit noll. På tjänstemannanivå har vi inte känt något som helst behov att få in dem, tvärtom vill vi hålla dem borta. Vi har inte fått några politiska signaler på att det är önskvärt heller”, säger Johan Sundman.

Men enligt Voi handlar det inte om att man erbjudit något avtal. I stället har man kontaktat Trafikkontoret för att starta en dialog med staden, berättar bolagets grundare och vd Fredrik Hjelm.

”Med det sagt så anser vi inte att Stockholm stad nobbat oss eller att det påståendet är något vi kan bemöta”, säger han.

Fredrik Hjelm berättar också att man nu, efter lite drygt en månad på marknaden, fått 30 000 användare som testat elscootern i Stockholm. 

”Vi ser fram emot att träffa Trafikkontoret för att föra en öppen dialog kring vår verksamhet, prova vår produkt, träffa våra 150 heltidsanställda och gigarbetare och prata om fördelarna och utmaningarna med tjänsten”, säger Fredrik Hjelm.

Elscootrar har under en längre tid funnits på gatorna i USA, främst på västkusten. Scootrarna har blivit kontroversiella eftersom miljardvärderade bolag som Bird, Lime och Jump öst ut scootrar på gatorna. 

Läs mer: Uber öppnar dörren för svenska elscooter-bolaget 

Kontroverserna i USA var en av anledningarna till att Voi ville samarbeta med Stockholms stad, för att helt enkelt undvika att väcka den ilska mot scootrarna som USA:s städer upplevt när privata bolag släppt ut scootrar på eget bevåg.

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd och berättar att även han blivit kontaktad av Voi. Till skillnad från Trafikkontoret stänger han inte dörren för ett framtida samarbete med Voi.

”De har kontaktat mig. Jag har egentligen bara sagt att vi inte har tid just nu i och med valrörelsen. När jag har sprungit på dem i sammanhang har jag sagt att jag ska prata med dem”, säger han.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?