1515

Stings affärscoach: “Fler kvinnliga grundare måste bli en icke-fråga”

Antal kvinnliga eller mixade grundarteam som var med i inkubatorn Stings program i fjol ökade med 60 procent jämfört med året innan.

Var är kvinnorna? Det undrade Karin Ruiz när hon började som affärscoach på Sting 2015. Inkubatorn hade jobbat med frågan, men inte tillräckligt målmedvetet om man såg till fördelningen mellan kvinnor och män bland grundarna som var med i Stings båda program, Incubate och Accelerate.

“Det allra viktigaste vi har gjort är att jobba fokuserat med frågan och ständigt lyfta upp och diskutera den. Samt att vi har satt tydliga mätbara mål och börjat mäta hela processen”, säger Karin Ruiz.

Arbetet med att försöka förändra fördelningen började på allvar under 2017 och resultaten kom snabbt. 

“Vi frågade oss om det var en slump eller om det hade att göra med våra insatser, och vi kom fram till att det faktiskt var det målmedvetna arbete som vi hade gjort som gav utdelning”, säger Karin Ruiz.

Mellan 2017 och 2018 gick antal team med kvinnliga grundare i Stings program upp från 26 procent till 42 procent. Målet år 2020 är att nå 50 procent. 

“Siffrorna 26 till 42 procent är ju vid antagning, men om du ska få en högre procent så måste det finnas fler sökanden med kvinnor i grundarteamet. Det är inte så att vi tar in ett sämre case bara för att kvinnor är med, utan det handlar om att vi måste förändra vårt inflöde”, säger Karin Ruiz.

För att nå ut har Sting bland annat haft en överrepresentation av kvinnor på scenen under deras event och lyft fram olika kvinnliga förebilder.

Vi har bara börjat jobba med det här och kommer att fortsätta göra det tills det blir en icke-fråga.

Förutom på programmen har Sting också jobbat med att fler investeringar från riskkapitalbolaget Propel Capital, Stings finanseringsben, ska gå till kvinnor. Det landade i att 38 procent av totalt 26 investeringar gjordes i kvinnliga eller mixade grundarkonstellationer.

“Vi har också jobbat med att få in fler kvinnliga affärsänglar som investerar i Propel Capitals fond och i den senaste rundan är tio av 41 investerare kvinnor. För att lyckas måste det vara fler kvinnor överallt, även bland investerarna”, säger Karin Ruiz.

Tidigare fördelning av investerarna i Propel Capital var två kvinnor och 27 män. När det var tre veckor kvar till att den senaste fonden skulle stängas fanns det återigen endast två kvinnliga kandidater. Då kallade Karin Ruiz till ett möte med tre kvinnliga kollegor då de konstaterade att det inte duger.

“Tillsammans bestämde vi oss för att göra något åt saken. Vi gick ut till våra egna nätverk och lyckade få in åtta till”, säger Karin Ruiz, säger Karin Ruiz.

Läs också: Hon ska investera statliga miljoner – letar greentech

Ett ytterligare område Sting har jobbat med är rekrytering till de olika bolagen som är med i programmen. Det har resulterat i att 40 procent av de 40 rekryteringar som har gjorts har varit en kvinna. 

“Jag är fascinerad över att om man driver frågan mer målmedvetet så får man resultat. Det behöver inte var så himla svårt. Vi har bara börjat jobba med det här och kommer att fortsätta göra det tills det blir en icke-fråga”, säger Karin Ruiz.

Nästa steg för Sting är att även se över mångfalden i grundarteamen även utifrån ålder och etisk bakgrund.

Läs även: Hennes techbolag Yubico omsätter en halv miljard 

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?