1515

Steven ska lösa krånglet med notor – backas av tunga investerare

Fintechbolaget Stevens app ska göra det smidigt att hantera notor och utlägg vänner emellan, efter exempelvis en weekendresa. Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor från tunga investerare.

Stevens grundare Jens Saltin och Fredrik Olofsson.
Stevens grundare Jens Saltin och Fredrik Olofsson.Foto:Press

”Vi vill hjälpa folk att lösa problemen kring gruppbetalningar som uppstår vid till exempel weekendresor, möhippor eller när man ska dela notan på krogen. I dag finns det ingen som löser hela problemet”, säger Fredrik Olofsson som är medgrundare av bolaget Steven till Di Digital.

Syftet med appen är att den ska hålla koll på vem som ska betala vad och när och påminner de som kanske har glömt att betala efter en resa, ett restaurangbesök eller en möhippa.

”Vi tror på ett positivt grupptryck. De som är med på utlägget ser vilka andra som har betalat och genom automatiska påminnelser från appen tas pinsamma situationer bort vänner emellan”, säger Fredrik Olofsson.

Nu tar bolaget in 9 miljoner kronor i riskkapital från bland andra familjen Andreen via Nordic Capital-grundaren Robert Andreen (NTL), familjen Siemiatkowski via Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski (NTL), Pejoni-grundaren familjen Edenström via Johan Edenström (NTL), Mellby Gård-vd:n Johan Andersson (NTL), Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och riskkapitalbolaget Wellstreet (NTL).

Grundare av Steven är Jens Saltin och Fredrik Olofsson (NTL). Den förre jobbade i sju år på betaljätten Klarna och var senast chef för bolaget i Storbritannien. Den senare är en investerare och apputvecklare som bland annat ligger bakom anteckningsappen Mobilenotes och dejtingtjänsten Maybe.

Läs även: Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor

Appen är i dagsläget i en öppen betaversion. En skarp lansering planeras till våren 2018.

”Vår plan är att lansera i Sverige och att sedan ta oss ut i Europa. Det tillståndet vi har kan översättas till resten av Europa ganska friktionsfritt”, säger Jens Saltin.

Han menar att Steven går längre än andra appar som försökt lösa utläggsproblematiken genom att erbjuda flera olika betalsätt direkt i appen:

”Den stora skillnaden är att vi inte bara räknar ut vem som är skyldig vad utan att man även kan genomföra betalningar i appen. Sedan försöker vi göra användarupplevelsen så friktionsfri som möjligt.”

Exakt hur affärsmodellen ser ut vill de inte berätta.

”Där har vi lite smarta idéer men det kan vi inte dela med oss i dagsläget. Vi har en plan för att tjäna pengar från dag 1. Vi är inte ett bolag som ska bränna massa pengar”, säger Jens Saltin.

Namnet Steven anspelar på det engelskspråkiga uttrycket "even Steven".

”Framöver vill vi få in ett AI-element där en bot som heter Steven hanterar alla problem åt användaren. Det kommer exempelvis alltså att vara Steven och inte en vän som påminner om skulden”, säger Fredrik Olofsson.

Läs även: Fintech – en magnet för investerare


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?