1515
Annons

Stenmarksbackade bolaget breddar vyerna – lanserar i USA och Kina

Kända för sina hållbara skidglasögon och backade av vintersportprofiler blickar Spektrum Goggles framåt. Med en nyemission på 18 miljoner och bröderna Thiel som nya delägare ska bolaget lansera nya produkter och utforska nya marknader.

Från vänster till höger: Marcus Thiel affärsområdeschef och delägare, Andreas Nilemo vd och grundare, Johan Thiel styrelsemedlem och ägare.
Från vänster till höger: Marcus Thiel affärsområdeschef och delägare, Andreas Nilemo vd och grundare, Johan Thiel styrelsemedlem och ägare.Foto:Anders Neuman

Hållbarhet, men också säkerhet. Det är det nya fokuset för det Årebaserade bolaget Spektrum, som designar sina hållbara skidglasögon. Bolaget, som bland annat har skidlegendaren Ingemar Stenmark som delägare, tar nu in en nyemission på 18 miljoner kronor.

Spektrum grundades 2012 av Andreas Nilemo, numera vd för bolaget, tillsammans med Henrik Köhler, Robert Olsson och Anders Neuman. De hade som mål att producera klimatsmarta skidglasögon med biobaserade och återvunna material. Som inbitna skid- och snowboardåkare hade de en tydlig idé om vad som behövde förändras hos skidglasögon.

”Det började som ett projekt med skidglasögonen och sedan längs vägen fick vi fler visioner”, säger Andreas Nilemo.

Efter att ha producerat skidglasögon i flera år har bolaget breddat sin verksamhet och har nu flera segment inom solglasögon för sport. Till nyemissionen får Spektrum även in Sven Thorgren, det svenska OS-hoppet i snowboard, som delägare. Han har även tidigare varit ambassadör för bolaget. 

En annan delägare i bolaget, som även sitter i styrelsen, är Ingemar Stenmark, en av tidernas allra främsta alpina skidåkare. Han står bakom designen till en av Spektrums mest säljande produkter, ett par skidglasögon som designades och byggdes med hans specifika krav.

”Hans främsta ledord till vår designer Henrik var 'det måste vara lite djup, så man slipper lyfta på huvudet när man kollar på porten', för att ta sig an slalomsvängarna”, säger medgrundaren Anders Neuman.

I början av sommaren började Spektrum smida planer om sammanslagning med bröderna Johan och Marcus Thiel, som tidigare drev det nu börsnoterade hjälmteknikbolaget Mips. 

Johan Thiel var vd och ansvarade för bolagets notering 2017. Marcus Thiel har en gedigen bakgrund på MIPS där han primärt drev bolagets affärsutveckling för nya hjälmsegmentet utöver sport, specifikt yrkesutövande kundsegment.

Bröderna Thiel går nu in som delägare i Spektrum. Johan Thiel kommer att sitta i styrelsen och Marcus Thiel blir affärsområdeschef för bolagets kommande satsning inom skyddsutrustning. 

Kapitalinjektionen ligger på 18 miljoner, pengarna kommer att användas till att expandera bolaget och att utforma nya produkter med säkerhet i fokus. Bland annat finns det planer på cykelhjälmar.  

”Vi kände att vi var i samklang när vi träffades, Spektrum hade hållbarhet som sin hjärtefråga och vi hade säkerhet som vår. Och att kombinera de två kändes rätt”, säger Johan Thiel.

Prognosen för det brutna räkenskapsåret 2021/22 är en omsättning på 12 miljoner jämfört med förra årets omsättning på 7 miljoner. Det motsvarar en tillväxt på över 70 procent. 

Efter affären kommer Spektrum dessutom värderas till 100 miljoner kronor. 

Spektrum finns i dag på 20 marknader: i hela Skandinavien, i stora delar av Europa samt delar av Asien. Bolaget planerar även att göra lanseringar i USA och Kina. 

”Vintersport, särskilt snowboarding och free skiing, är en väldigt snabbt växande marknad i Kina, de har otroligt stora anläggningar där”, säger Anders Neuman.

2020 i Tyskland vann bolaget Gold Award för bästa glasögon och för att alla deras produkter är helt biobaserade på ISPO, världens största sportmässa. 

Även om Spektrum expanderar kommer hållbarhet vara en grundläggande aspekt av bolaget.

”Viktigt att tillägga är att vi alla, innan vi grundade våra olika bolag, tänkte att vi ville göra en skillnad i världen, men även att vi ville kunna försvara det för våra barn”, säger Marcus Thiel som är affärsområdeschef.

Visionen framåt är att kombinera hållbarhet och säkerhet till fler sporter. 

Under sin utveckling har Spektrum sett en stor förändring i många olika branscher. Hållbarhet var länge bortprioriterat men under de senaste fem åren har det skett ett genomslag. 

”De val vi har gjort för hållbarhet tas emot väldigt bra på de flesta marknaderna. Alla är ju inte lika långt gångna när det kommer till hållbarhetsfrågor, men vi är på väg dit och konsumenterna är drivande”, säger Andreas Nilemo.

Läs mer: AMF investerar i ”Motorcyklarnas Tesla” – tar in halv miljard 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?