1515

Stenbeck-sonens influencerbolag säljs för 75 miljoner

Spotlight-noterade Gigger offentliggör planer på att köpa influerarbolaget Cube, med Felix Granander på ägarlistan. 

”Vi vill bli marknadsledande i Norden”, säger bolagets grundare och vd Olof Lindblom.

Från vänster: Christoffer Bergmann, operativ chef Cube, Rasmus Kolbe, Creative Director Cube,  Pernille Lotus, vd Cube DK, Olof Lindblom, grupp-vd Cube och Claes Persson, vd Gigger Group. Till höger: Cubes delägare tillika Jan Stenbecks son Felix Granander.
Från vänster: Christoffer Bergmann, operativ chef Cube, Rasmus Kolbe, Creative Director Cube, Pernille Lotus, vd Cube DK, Olof Lindblom, grupp-vd Cube och Claes Persson, vd Gigger Group. Till höger: Cubes delägare tillika Jan Stenbecks son Felix Granander.

Cube är ett av flera bolag som slagit mynt på den växande influerartrenden. Med sociala medier-profiler som Elsa Ekman och Emil 'Heaton' Christensen i sitt stall tjänar bolaget pengar bland annat på att fungera som en agentur och som annonsnätverk. Förutom framstående influerare har man även en namnkunnig ägarlista, med Jan Stenbecks son Felix Granander som delägare.  

Resan har dessutom gått snabbt. På drygt sju år har man nått en omsättning på 74 miljoner kronor, enligt årsredovisningen från 2020. Bolaget har även närmat sig den danska marknaden genom förvärv av två konkurrenter. Samtidigt präglas Cube liksom många andra influerarbolag av en affär som fortfarande dras med förlust på sista raden.

Det vill bolaget dock förändra. Nu annonserar det Spotlight-noterade bolaget Gigger planer på att köpa Cube till en köpeskilling på 75 miljoner kronor. Summan kan komma att växa om bolaget omsätter mer än 75 miljoner kronor samt gör ett positivt rörelseresultat under pågående räkenskapsår. 

Köpet innebär att de förvärvar 100 procent av aktierna. 

”Vi har letat efter ett nytt sammanhang där vi får mer muskler för att kunna fortsätta vår tillväxt i både Norden och Europa samt en partner som har en digital plattform där vi kan skala vår affär. I Gigger Group har vi både och”, skriver bolagets grundare och vd Olof Lindblom i en kommentar till Di. 

Syftet är att stärka affären inom det område som Gigger kallar för Division Influencer Marketing, och komplettera förvärvet av influerar-plattformen Collabs. 

Planen är att Gigger kommer att ingå ett slutligt förvärvsavtal med samtliga aktieägare i Cube innan slutet av november. 

”I steg ett ska vi sätta oss med gänget på Collabs och skapa marknadens bästa erbjudande inom 'influencer marketing' där vi kan kombinera vår kreativitet och alla våra learnings från 8 år inom branschen med Collabs datadrivna insikter och digitala plattform. Vi vill bli marknadsledande i Norden inom det vi gör och samtidigt skala vår affär mot Europa”, säger Olof Lindblom.

Cube siktar på att bli lönsamma under året, och nå en omsättning på 80 till 85 miljoner kronor. 

Läs mer: Appen är restaurangernas svar på Uber – Alicia Vikander bland de nya investerarna 

 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?