Cube är ett av flera bolag som slagit mynt på den växande influerartrenden. Med sociala medier-profiler som Elsa Ekman och Emil 'Heaton' Christensen i sitt stall tjänar bolaget pengar bland annat på att fungera som en agentur och som annonsnätverk. Förutom framstående influerare har man även en namnkunnig ägarlista, med Jan Stenbecks son Felix Granander som delägare.
Resan har dessutom gått snabbt. På drygt sju år har man nått en omsättning på 74 miljoner kronor, enligt årsredovisningen från 2020. Bolaget har även närmat sig den danska marknaden genom förvärv av två konkurrenter. Samtidigt präglas Cube liksom många andra influerarbolag av en affär som fortfarande dras med förlust på sista raden.
Det vill bolaget dock förändra. Nu annonserar det Spotlight-noterade bolaget Gigger planer på att köpa Cube till en köpeskilling på 75 miljoner kronor. Summan kan komma att växa om bolaget omsätter mer än 75 miljoner kronor samt gör ett positivt rörelseresultat under pågående räkenskapsår.
Köpet innebär att de förvärvar 100 procent av aktierna.
”Vi har letat efter ett nytt sammanhang där vi får mer muskler för att kunna fortsätta vår tillväxt i både Norden och Europa samt en partner som har en digital plattform där vi kan skala vår affär. I Gigger Group har vi både och”, skriver bolagets grundare och vd Olof Lindblom i en kommentar till Di.
Syftet är att stärka affären inom det område som Gigger kallar för Division Influencer Marketing, och komplettera förvärvet av influerar-plattformen Collabs.
Planen är att Gigger kommer att ingå ett slutligt förvärvsavtal med samtliga aktieägare i Cube innan slutet av november.
”I steg ett ska vi sätta oss med gänget på Collabs och skapa marknadens bästa erbjudande inom 'influencer marketing' där vi kan kombinera vår kreativitet och alla våra learnings från 8 år inom branschen med Collabs datadrivna insikter och digitala plattform. Vi vill bli marknadsledande i Norden inom det vi gör och samtidigt skala vår affär mot Europa”, säger Olof Lindblom.
Cube siktar på att bli lönsamma under året, och nå en omsättning på 80 till 85 miljoner kronor.
Läs mer: Appen är restaurangernas svar på Uber – Alicia Vikander bland de nya investerarna