1515
Annons

Stenbeck och Klarna-grundare investerar i klimatbolag

Sophie Stenbeck och Niklas Adalberth gör sin första investering ihop, när deras riskkapitalbolag Max Ventures och Norrsken VC går in i svenska Climateview. Bolagets mjukvara hjälper kommuner och regeringar att analysera effekterna av klimatarbetet.

Sophie Stenbeck medgrundare av Max Ventures och Niklas Adalberth medgrundare av Klarna och Norrsken.
Sophie Stenbeck medgrundare av Max Ventures och Niklas Adalberth medgrundare av Klarna och Norrsken.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från SEBAnnons

Nytt biogummi från restprodukter i skogen ska spara koldioxid

Fossilbaserat gummi ersätts med ett biogummi som tillverkas av restprodukter i skogsindustrin.

Reselo vill gå i fronten för en mer hållbar värld.

– För varje kilo syntetiskt gummi som ersätts så kan mellan tre och fem kilo koldioxid sparas, säger Henrik Otendal, vd.

Vinnarna av New Ideas-priset i SEB:s The Next Awards är företaget Reselo. I juryns motivering står bland annat att ”Företaget inspirerar genom stora ambitioner att vara i framkant för hållbar ekonomi och materialförsörjning.”

Allt började för drygt två år sedan då Henrik Otendal, Josefin Larsson och Thomas Baumgarten råkade springa på varandra under ett evenemang för startups på KTH i Stockholm.

De upptäckte snabbt att de hade liknande idéer och ambitioner och bestämde sig för att satsa tillsammans.

– Affärsidén bygger på att vi har utvecklat en process där man tar restprodukter från skogsindustrin, som annars skulle ha eldats upp, och skapar ett gummi av, säger Henrik Otendal.

Henrik Otendal.
Henrik Otendal.

Reselos gummi blir ett hållbart alternativ till de två gummisorter som i huvudsak används idag; naturgummi och syntetiskt gummi som är baserat på olja.

– Vårt gummi blir kostnadseffektivt. Materialegenskaperna är likadana som de gummisorter som finns idag, och det går att tillverka i den befintliga utrustning som tillverkarna redan har.

Reselos tre grundare började ringa runt till potentiella kunder som de gärna ville samarbeta med.

– Efter 15 samtal hade alla sagt ja till att utvärdera vårt material i deras produkter, och trenden har fortsatt, säger Henrik Otendal och nämner skor, mode, friluftsliv, träningsutrustning och leksaker som kategorier av branscher där intresset är särskilt starkt.

Med hjälp av RISE Processum i Örnsköldsvik togs Reselos nya gummi fram i mindre upplaga.

– Nu är vi i en kapitalanskaffningsprocess för att sätta upp vår egen tillverkning. Vi räknar med att ha en pilotanläggning klar under 2023 och en industriell anläggning klar för att börja producera 2025, och sen skala upp.

Som vinnare av New Ideas-kategorin tilldelas Reselo en plats i tillväxtprogrammet Greenhouse med skräddarsydd expertrådgivning. Man garanteras också en plats i SEB Innovation Forum, med möjlighet att pitcha företaget inför 200 investerare.

– Det betyder enormt mycket. Vi tror att tiden fram till att vi kan vara ute på marknaden kommer att förkortas rejält genom att vi får chansen att träffa rätt investerare från början, säger Henrik Otendal.

Han konstaterar också att det är en ständig kamp att driva ett startup-bolag.

– Allt tar längre tid än man tror. Men den här vinsten är ett sätt för oss att nå igenom bruset, vi får lite uppmärksamhet vilket betyder mycket eftersom det är en bit kvar tills vi är ute på marknaden.

– Dessutom har hela processen varit superkul och inspirerande med bra frågor och input från en väldigt professionell och namnkunnig jury.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023.   

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera