1515

Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket

Kry-grundaren Josefin Landgårds CBD-satsning Mantle stoppades av Läkemedelsverket. Nu överklagar bolaget beslutet – och slår tillbaka mot vad de menar är orättvis behandling. ”De sviker konsumenterna”, säger Landgård.

Cristina Stenbeck (vänster) är en av investerarna i Josefin Langårds CBD-satsning Mantle.
Cristina Stenbeck (vänster) är en av investerarna i Josefin Langårds CBD-satsning Mantle.

CBD-olja som utvinns ur hampa är lagligt att sälja i Sverige så länge det inte innehåller substansen THC.

Men trots att Josefin Langårds produkt – som backas av namnkunniga investerare som Sophia Bendz och Cristina Stenbeck – uppfyller alla krav vad gäller innehållet valde Läkemedelsverket i förra veckan att stoppa försäljningen.

Anledningen: Mantle har kunnat uppfattas som läkemedel mot sjukdomar. 

En motivering som Josefin Landgård reagerar kraftigt mot. 

Det känns som att man vill stoppa försäljning av CBD i allmänhet

”Ända sedan vi lanserade i februari har vårt mål varit att jobba för en transparent och seriös bransch, och vi har kontaktat Läkemedelsverket för att uppnå detta. Vår målgrupp är de som är intresserade av välmående och balans – inte de som önskar bota sjukdomstillstånd”, skriver hon i ett pressmeddelande.

Hon riktar också flera kängor direkt mot Läkemedelsverket som hon menar gjort ett selektivt ingripande. 

Läs mer: Deras CBD-olja lockar tunga namn: ”Sverige ligger långt efter”

”Det har kommit till vår kännedom att Läkemedelsverket bestämt sig för att stoppa just oss av anledningen att vi synts frekvent i media. Det behövs absolut kreativt tänkande för tolka saker vi skrivit på hemsidan som att vår produkt har medicinska effekter”, skriver Landgård vidare och förklarar att myndigheten inte ens kontaktat andra ”mer aggressiva” aktörer.

Enligt henne finns över 20 bolag som säljer CBD-produkter i Sverige.

”Läkemedelsverket påstås vilja skydda folkhälsan, men det kan uppnås genom betydligt lindrigare och mer konstruktiva åtgärder, exempelvis genom att reglera vilseledande marknadsföring och kontrollera produkternas säkerhet och kvalitet. Det känns onekligen som att man vill stoppa försäljning av CBD i allmänhet, och griper efter halmstrån för att uppnå det.”

Josefin Landgård och Mantle har överklagat Läkemedelsverkets beslut till förvaltningsrätten.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?