1515

Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket

Kry-grundaren Josefin Landgårds CBD-satsning Mantle stoppades av Läkemedelsverket. Nu överklagar bolaget beslutet – och slår tillbaka mot vad de menar är orättvis behandling. ”De sviker konsumenterna”, säger Landgård.

Cristina Stenbeck (vänster) är en av investerarna i Josefin Langårds CBD-satsning Mantle.
Cristina Stenbeck (vänster) är en av investerarna i Josefin Langårds CBD-satsning Mantle.

CBD-olja som utvinns ur hampa är lagligt att sälja i Sverige så länge det inte innehåller substansen THC.

Men trots att Josefin Langårds produkt – som backas av namnkunniga investerare som Sophia Bendz och Cristina Stenbeck – uppfyller alla krav vad gäller innehållet valde Läkemedelsverket i förra veckan att stoppa försäljningen.

Anledningen: Mantle har kunnat uppfattas som läkemedel mot sjukdomar. 

En motivering som Josefin Landgård reagerar kraftigt mot. 

Det känns som att man vill stoppa försäljning av CBD i allmänhet

”Ända sedan vi lanserade i februari har vårt mål varit att jobba för en transparent och seriös bransch, och vi har kontaktat Läkemedelsverket för att uppnå detta. Vår målgrupp är de som är intresserade av välmående och balans – inte de som önskar bota sjukdomstillstånd”, skriver hon i ett pressmeddelande.

Hon riktar också flera kängor direkt mot Läkemedelsverket som hon menar gjort ett selektivt ingripande. 

Läs mer: Deras CBD-olja lockar tunga namn: ”Sverige ligger långt efter”

”Det har kommit till vår kännedom att Läkemedelsverket bestämt sig för att stoppa just oss av anledningen att vi synts frekvent i media. Det behövs absolut kreativt tänkande för tolka saker vi skrivit på hemsidan som att vår produkt har medicinska effekter”, skriver Landgård vidare och förklarar att myndigheten inte ens kontaktat andra ”mer aggressiva” aktörer.

Enligt henne finns över 20 bolag som säljer CBD-produkter i Sverige.

”Läkemedelsverket påstås vilja skydda folkhälsan, men det kan uppnås genom betydligt lindrigare och mer konstruktiva åtgärder, exempelvis genom att reglera vilseledande marknadsföring och kontrollera produkternas säkerhet och kvalitet. Det känns onekligen som att man vill stoppa försäljning av CBD i allmänhet, och griper efter halmstrån för att uppnå det.”

Josefin Landgård och Mantle har överklagat Läkemedelsverkets beslut till förvaltningsrätten.

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?