1515

Startupfabriken visar upp 15 nya bolag

Antlers nya bolag jobbar bland annat med att ta fram nya propellrar och klänningar av nanomaterial. Ett annat har grundats av David Orlic, tidigare vice vd på PR-byrån Prime, tillsammans med Google-veteranen Alfred Malmros. 

Två av bolagen från Antlers senaste kull i Sverige: Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko från Teemly - och Jenny Ann Ax:son Johnson och Anna Sane från Tilly.
Två av bolagen från Antlers senaste kull i Sverige: Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko från Teemly - och Jenny Ann Ax:son Johnson och Anna Sane från Tilly.

Under onsdagen var det uppvisning – eller examen om man så vill – för de bolag som har genomgått Antlers senaste program i Stockholm.

Antler – som så sent som i förra veckan tog in 500 miljoner kronor för att växa – kan beskrivas som en blandning mellan en startupfabrik och ett riskkapitalbolag och finns i dag på åtta platser runtom i världen. I utvalda bolag investeras omkring 1 miljon kronor i utbyte mot 10 procent av aktierna. 

En skillnad mot andra inkubatorer är att medelåldern hos deltagarna generellt är högre och att flertalet har grundat bolag tidigare. I snitt har deltagarna tio års arbetslivserfarenhet. Dessutom behöver deltagarna varken en affärsidé eller medgrundare från start.

Läs mer: Antler vill bli Stockholms nya startupfabrik

På plats för att presentera de nya bolagen var norrmannen Magnus Grimeland, som grundade Antler i Singapore 2017.

”Stockholm är en föregångare när det gäller att stötta kvinnliga grundare. Nästan 60 procent av portföljbolagen har minst en kvinnlig grundare. Enhörningsbolag som Klarna och Spotify har också satt fokus på design- och användarperspektivet. Det arvet syns i Antler-bolagen som kommer från Stockholm”, säger han till Di Digital.

Hittills har startupprogrammet genomfört två omgångar i Stockholm och drygt 160 aspirerande entreprenörer har antagits. 

Av höstens deltagande bolag i Sverige mottog 15 stycken en investering från Antler, nämligen:

Allihoop: Tar fram och inreder kollektiv för ”arbetande nomader”. Grundare: Milad Barosen och Nassim Chekroun

Anyone: Rösttjänst som kopplar samman användare som ställer frågor med experter som svarar - vilket beskrivs som en ”marknadsplats för femminuterssamtal”. Grundare: David Orlic, tidigare vice vd på PR-byrån Prime, och Alfred Malmros, tidigare marknadsföringschef på Googles techinkubator Jigsaw.

Awan: Gör klänningar av nanomaterial för att öka bekvämligheten. Grundare: Anette Miwa Dimmen och Lisen Follin

Brightbee: Prenumerationsbaserad mjukvaruplattform som hjälper mäklare att hitta kunder och säljare genom sociala medier. Grundare: Nick Börjlind, Rashdan Natiq och Niven Chinasamy

Dolprop: Bygger en propeller som har inspirerats av delfiner och som ska göra sjöfarten grönare och bränslesnålare. Grundare: Per Eriksson och Thomas Jemt.

Lifelong: Tar fram plastfria hygienprodukter som kan levereras automatiskt. Grundare: Chris Higham och Adam Webb

Lunch.co: Marknadsplats för att köpa och sälja hemlagade luncher på jobbet. Grundare: Aleksey Nikulin, Chris Fung och Philip Henriksson.

Olivia: App som hjälper kvinnor i klimakteriet med information. Grundare: Mina Lindman och Amy Aanen.

Prove: Bygger ett ”globalt Bank-ID” med fokus på utvecklingsländer. Grundare: Henrik Ringström och Syed Awais Ahmed.

Starprise: Säljer videohälsningar från kändisar i Mellanöstern. Grundare: Eyad Al Nesrawi och Bakr Kawkjo

Teemly: Virtuell kontorsplattform som ska hjälpa fysiskt utspridda kollegor att samarbeta. Grundare: Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko

Tilly: Ger kvinnor individualiserad fertilitetskoll. Grundare: Jenny Ann Ax:son Johnson och Anna Sane

Treyd: hjälper små- och medelstora företag att handla med andra liknande företag genom ett digitalt kontrakt som verifierar betalningar. Grundare: Peter Beckman och Sameh El-Ansary

Yayloh: Prenumerationsbaserad mjukvaruplattform som ska hjälpa e-handlare att få kontroll över kundernas returer. Grundare: Sophie Aubard och Nikhil Shikarkhane

Way: Möjliggör betalningar genom mobilens kamera. Den riktas mot varan varefter betalningen sker i en app. Grundare: Albert Lundberg och Cornelius Ruckman


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?