1515

Startupfabriken tar in en halv miljard – växlar upp i Sverige

Från Antler kommer nya startupbolag ut på löpande band. Nu ska bolaget som har verksamhet i Stockholm och sju andra städer runtom i världen, växla upp med hjälp av ett kapitaltillskott på en halv miljard kronor.

Kollage: Deltagare i Antlers program i Stockholm i augusti 2019 och Anders Hammarbäck, partner i Norden
Kollage: Deltagare i Antlers program i Stockholm i augusti 2019 och Anders Hammarbäck, partner i Norden

Antler – som startades i Singapore 2017 av norrmannen Magnus Grimeland – kan beskrivas som en blandning mellan en startupfabrik och ett riskkapitalbolag.

Till skillnad från andra inkubatorer behöver deltagarna varken en medgrundare eller affärsidé när de antas. I utvalda bolag investerar Antler ungefär 1-2 miljoner kronor efter programmets slut.

Vårt program är till för folk som har varit ute i näringslivet och sett problem och velat lösa dem

2019 slog Antler upp portarna i Stockholm och i två omgångar har drygt 160 aspirerande entreprenörer antagits. Det har resulterat i ett 70-tal startupbolag och knappt 30 investeringar från Antlers sida i bland annat fintech, femtech och foodtech.

Nu reser startupfabriken – som förutom Stockholm har verksamhet i ytterligare sju städer runtom i världen – ytterligare knappt 500 miljoner kronor.

Pengarna kommer bland annat från Facebooks FB -2,33% Dagens utveckling medgrundare Eduardo Saverin, norska Canica International och det japanska finansbolaget Credit Saison.

Pengarna ska bland annat finansiera Antlers globala expansion. Alldeles nyligen öppnade ett kontor i Oslo och under 2020 planeras för ytterligare sex kontor – däribland i Indonesien.

Men de nya pengarna kommer också att komma Sverige till del enligt Anders Hammarbäck, som är partner på Antler i Norden.

”Den här investeringsrundan innebär att vi får att möjlighet att expandera ännu mer och bygga ännu fler bolag, däribland i Sverige och Norge”, säger han till Di Digital.

Vilka mätetal har Antler visat upp för investerarna?

”Det ena är såklart finansiell avkastning. Där har vi visat att vi med vår modell kan investera i ett stort antal bolag per fond. Det ger högre sannolikhet att skapa riktiga framgångsbolag. Den andra delen, som många investerare tycker är spännande, är att man kan vara med och påverka startupekosystemet”, säger Anders Hammarbäck.

Ett av Antlers mål är att ha en jämn könsfördelning bland deltagarna och de bolag man investerar i. Hittills har 30 procent av Antlers investerade kapital i Sverige gått till bolag med enbart kvinnliga grundare. För den svenska techsektorn som helhet går mindre än en procent av riskkapitalet till bolag med enbart kvinnliga grundare, visar Di Digitals granskning.

Enligt Anders Hammarbäck har många av bolagen som genomgått programmet i Sverige fortsatt att växa och fått externa investeringar, däribland Done, en videotjänst för hantverkare, drönarbolaget Skycraft och Xnomad, en marknadsplats för popup-butiker.

”Vi tror att teamet är den viktigaste faktorn. I en så tidig fas som vi går in och investerar gör vi allt för att få rätt personer och rätt sammansättning på teamet”, säger han.

Internationellt antas ungefär 3-5 procent av de sökande. Enligt Anders Hammarbäck tittar man särskilt på bland annat de sökandes personliga drivkraft och logiska eller kreativa problemlösningsförmåga.

Men den allra viktigaste egenskapen är erfarenhet.

”Vårt program är till för folk som har varit ute i näringslivet och sett problem och velat lösa dem men inte riktigt kunnat angripa dem. De som kommer till oss har i genomsnitt 10 års erfarenhet efter sin akademiska examen”, säger han.

Nästa program i Stockholm, det tredje sedan starten, drar igång i slutet av januari.

”Vi ska börja ta in affärsidéer. Tidigare har vi bara tagit in personer. Men vi får in så många intressanta idéer och förslag att vi ska försöka matcha dem med team under 2020”, säger Anders Hammarbäck.

Läs även: Antler vill bli Stockholms nya startupfabrik


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?