1515

Startupbolag ser coronaeffekt – deras virtuella kontor lockar fler

Virtuella kontor med en social dimension för att svetsa samman fysiskt utspridda kollegor. Det är idén bakom startupbolaget Teemly – som ser en växande kö av kunder redan innan lanseringen.

Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko som har grundat Teemly.
Charlotte Ekelund och Oleg Danylenko som har grundat Teemly.Foto:Press

Det Stockholmsbaserade startupbolaget Teemly har sedan i höstas filat på en virtuell kontorsplattform som ska hjälpa fysiskt utspridda medarbetare att jobba tillsammans.

”Känslan ska vara som att sitta mittemot varandra på kontoret”, säger Charlotte Ekelund som har grundat Teemly tillsammans med Oleg Danylenko.

Lanseringen är egentligen planerad till senare i år – men bolaget märker redan nu av en ökad efterfrågan i spåret av oron kring coronaviruset.

När man inte delar fysiskt kontor så går ju snacket vid kaffeapparaten förlorat.

Under en tid har man testat produkten med användare från bland annat startupbolaget Kognity och skolan Hyper Island. De senaste veckorna har testgruppen utökats till 140 personer och ytterligare över 300 står i kö. 

”Vi har absolut fått fler förfrågningar och användare på grund av coronaviruset. Trots att vi inte har marknadsfört oss eller ens lanserat ännu”, säger Charlotte Ekelund och konstaterar att förfrågningarna framför allt kommer från bolag som har infört reserestriktioner.

Det speciella med Teemlys plattform är enligt henne att man vill underlätta även för spontana interaktioner mellan anställda som sitter utspridda – på ett sätt som inte schemalagda videomöten eller chattverktyg gör.

”Jag hade tidigare ett jobb där jag var den enda i Sverige medan resten satt ute i Europa. Vi hade konstant schemalagda webbmöten. Men där pratade vi bara jobb och jag kände mig därför inte till hundra procent som en del av teamet”, säger hon.

Tanken är att Teemly ska komma så nära den fysiska kontorsmiljön som möjligt. 

”När man inte delar fysiskt kontor så går ju snacket vid kaffeapparaten förlorat. Det är viktigare än man kan tro, och därför försöker vi baka in sociala funktioner som efterliknar ett fysiskt kontor så bra som möjligt”, säger hon.

Användarna kan gå in i olika virtuella ”kontorsrum” och samtala, med eller utan video, genom att hålla ned en tangent för att prata. Användarna kan också dela sina skärmar för att visa de gör. Framöver planeras fler funktioner.

Teemlys grundare träffades genom startupskolan Antlers entreprenörsprogram i Stockholm och därigenom fick man också en första investering på drygt 1 miljon kronor.

I mars i år mottog bolaget sin första externa investering när riskkapitalbolaget Luminar Ventures, rekryteringsbolaget Gazella och en rad affärsänglar gick in med totalt 2,5 Mkr.

”Investeringen ska vi använda till att utveckla produkten för att göra oss redo för lansering. Därför håller vi också på att rekrytera utvecklare som kan hjälpa oss”, säger Charlotte Ekelund.

Läs även: Luminar Ventures ska lägga en halv miljard på svenska startups


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?