1515

Startup-profilen: Tvinga riskkapitalbolagen att investera etiskt

Kan startupsektorn rädda världen från svält och torka? Frågan ska avhandlas på konferensen Solutions i höst. Arrangören Tyler Crowley vill sätta press på riskkapitalbolagen att investera för en bättre värld. “De sitter på pengarna. De behöver ta mer ansvar”, säger han.

Tyler Crowley.
Tyler Crowley.Foto:Sammy Steen

“We’re making the world a better place” lyder ett återkommande skämt i HBO-serien Silicon Valley. I tv-serien tycks vart enda startupbolag övertygat om att det stämmer, oavsett hur smal och svårbegriplig dess affärsidé faktiskt är.

Tyler Crowley, välkänd arrangör av startupkonferensen Sthlm Tech Fest, håller med om verklighetsbeskrivningen.

“Silicon Valley-kulturen är genuint intresserad av att förbättra världen. Problemet är att folk fokuserar på lösningar som angår dem själva. Det är därför vi i västvärlden knappt behöver stiga upp ur sängen längre – det finns appar som löser alla våra små bekymmer. Samtidigt finns en miljard människor som lever utan rinnande dricksvatten”, säger han.

“Tänk om riskkapitalisterna i Silicon Valley hade behövt gå en mil om dagen för att hitta dricksvatten. Då lovar jag dig att vi plötsligt hade sett en jäkla massa innovation där”, fortsätter han.

Den 6 september i år arrangerar han konferensen Solutions i Stockholm. Tanken är att skapa en mötesplats för startupföretag, politiker, hjälporganisationer och andra som vill sätta fokus på teknikens roll i att lösa världens stora utmaningar.

Konferensen tar sitt avstamp i FN:s 17 globala mål. Det handlar bland annat om att utrota fattigdomen och bristen på rent vatten, öka jämställdheten och sätta stopp för klimatförändringarna. Bland andra FN:s vice-generalsekreterare Jan Eliasson och näringsminister Mikael Damberg kommer att närvara.

Bland de “lösningar” som ska presenteras märks Gravitylight, en lampa som får ström med hjälp av gravitation och är tänkt att ersätta dyra, gasoldrivna lampor i fattiga områden, samt Memphis meats, som utvecklar “odlingsbara” köttceller som på sikt ska kunna ersätta dagens industriella köttproduktion.

Tänk om riskkapitalisterna i Silicon Valley hade behövt gå en mil om dagen för dricksvatten. Då lovar jag att vi fått se en jäkla massa innovation.

Inspiration och goda exempel i all ära. Räcker det för att engagera den dollarstinna startupvärlden? 

Nej, säger Tyler Crowley. Märkbar förändring kommer först när riskkapitalbolagen börjar ta aktiva beslut om annat än avkastning när de väljer sina investeringar:

“Det är lättare att få finansiering för ett mobilspel än för ett system som renar vatten i tredje världen, jag fattar det. Därför måste riskkapitalbolagen börja ta mer ansvar”, säger han.

“Fonderna som investerar i riskkapitalbolagen, och det handlar bland annat om våra pensionspengar, skulle kunna ställa krav om att investeringarna ska riktas åt ett visst håll eller mot ett visst syfte. Till exempel renare vatten eller att motverka fattigdom. De kraven borde ställas i högre utsträckning än de gör idag”, säger Tyler Crowley.

Di Digital har på sistone rapporterat om flera liknande initiativ. Klarna-grundaren Niklas Adalberth drog nyligen igång stiftelsen Norrsken, som investerar i att lösa stora samhällsutmaningar. Även Avito-miljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert har liknande planer.

Målet med Solutions, säger Tyler Crowley, är att inspirera fler liknande initiativ.

“Techsektorn har gjort ett jättebra jobb med att lösa sina egna problem. Nu är det dags att börja fundera på hur vi löser resten av världens problem”, säger Tyler Crowley.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?