1515

Startade bolag som 20-åring – säljer allt till First North-nykomling

Louise och Carl Fritjofsson har fått Adprofit att växa utan externt kapital. Nu säljer de bolaget till noterade Vo2 Cap – för 70 miljoner kronor. 

”Jag startade Adprofit vid 20 års ålder, det är ett bolag jag vuxit upp med”, säger Louise Fritjofsson. 

Louise och Carl Fritjofsson är baserade i San Francisco, USA.
Louise och Carl Fritjofsson är baserade i San Francisco, USA.

Säljbolaget Adprofit bygger sina intäkter på en digital annonslösning för publicister som vill nå målgrupper inom b2b och finans. Det grundades för 14 år sedan, i samband med att serieentreprenören Louise Fritjofsson försökte hitta receptet för effektiv marknadsföring för den e-handel hon startat. Sedan dess har Adprofit vuxit till att omsätta över 50 miljoner kronor, med kunder som Svd Näringsliv, Affärsvärlden och Allabolag.se.  

Bolaget har växt utan externt kapital och en majoritet av ägandet har behållits av Louise Fritjofsson tillsammans med Carl Fritjofsson. De bor just nu i San Francisco, där Carl Fritjofsson ansvarar för investmentbolaget Creandums närvaro. 

Nu säljer de Adprofit till det nystartade investmentbolaget Vo2 Cap, som vill investera i teknikbolag med inriktning mot mediebranschen. Bolaget noterades på First North tidigare i år genom ett omvänt förvärv.

Prislappen skrivs till 44 miljoner, varav 22 miljoner kronor betalas ut kontant och 22 miljoner kronor betalas via en revers som används som emissionslikvid i en riktad nyemission. En rörlig tilläggsköpeskilling kan betalas ut på max 26 miljoner kronor om Adprofit får resultatet att växa. 

”Jag startade Adprofit vid 20 års ålder, det är ett bolag jag vuxit upp med. Det är helt klart emotionellt för mig. Jag är så glad och stolt över resan vi gjort, och enormt glad för det sammanhang Adprofit nu får för framtiden”, säger Louise Fritjofsson.

Enligt grundaren gör förvärvet det möjligt för bolaget att accelerera tillväxten på ett sätt som de inte hade kunnat åstadkomma själva. 

Adprofit fortsätter verka enligt tidigare planer. Nuvarande vd Gustav Aspegren och tidigare medarbetare fortsätter arbeta med bolaget, men Louise och Carl Fritjofsson lämnar sina uppdrag i bolaget. 

Vad de ska göra av vinsten vill de dock inte kommentera. Själv lägger Louise Fritjofsson sin tid på en den nya e-handeln Martie, en tjänst som påminner om svenska Matsmart. Carl Fritjofsson arbetar vidare som partner i Creandum. 

Efter beskedet om förvärvet, som kom under måndagen, har Vo2:s aktie stigit kraftigt. På en dag är den upp med över 8 procent.

Läs mer: Forza Football-grundaren: ”Vi säljer digitala trälådor för 200.000 kronor per dag” 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?