Annons

Startade bolag för mammas skull – nu säljer han sitt livsverk

E-handlaren Partykungen säljs till den brittiska festjätten Amscan International. Med en ny ägare siktar bolaget på att fortsätta vinna marknadsandelar.  

”Man kan inte spara sig ur en lågkonjunktur”, säger bolagets vd och grundare Joel Svensson. 

Partykungen skickar festprylar till Sverige, Norge, Finland och Danmark från kontoret i Gävle. Bolaget grundades av Joel Svensson 2009.
Partykungen skickar festprylar till Sverige, Norge, Finland och Danmark från kontoret i Gävle. Bolaget grundades av Joel Svensson 2009.Foto:Peter Cederling.

Gävlebaserade Patykungen är en av Sveriges största e-handlare av festprylar som ballonger, maskeradkläder och konfetti. Bolaget grundades av vd:n Joel Svensson 2009, delvis som ett sätt att sysselsätta sin arbetslösa mamma. 

Det målet har han mer än uppfyllt. I dag sysselsätter Partykungen runt 100 personer och omsätter flera hundra miljoner kronor på årsbasis. 

Nu säljs hela verksamheten till brittiska Amscan International, som är en av världens största tillverkare av festprylar och en tidigare leverantör till Partykungen. 

”Jag har hållit på med det här i snart 13 år och kände att det var dags för en förändring”, säger Joel Svensson till Di Digital och fortsätter: 

”Vi lever i en osäker omvärld just nu. Vi behöver ha en stark ägare bakom oss för att klara av utmaningarna. Det är tryggt med någon som har kapital och extremt lång erfarenhet av branschen. Det var en 'perfect match'.” 

Joel Svensson vill inte kommentera köpeskillingen. 

Planen är att fortsätta driva verksamheten som tidigare med Joel Svensson kvar på vd-posten. Just nu förbereder man sig dessutom för sin viktigaste säljperiod i oktober, då omsättningen mer än dubblas när nya och gamla kunder beställer hem produkter inför halloween. 

”Man kan inte spara sig ur en lågkonjunktur. Vi har många olika projekt på gång inför nästa år och ser en otroligt stor potential i marknaden. Nu ska vi fortsätta gasa”, säger Joel Svensson.  

2021 omsatte Partykungen 309,4 miljoner kronor och gjorde en vinst på 6,7 miljoner kronor. 

Innehåll från ZeptagramAnnons

Planerad notering av Zeptagram: ”Musikrättigheter nytt tillgångsslag”

Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.
Zeptagrams VD och grundare Christina Löwenström.

Zeptagram gör musikrättigheter tillgängliga för musikintresserade investerare och allmänheten. Bolaget genomför en nyemission inför en planerad notering. Musikrättigheter har potential att bli nästa stora tillgångsslag och Zeptagram siktar på att bli en av marknadsledarna.

Zeptagram identifierade i ett tidigt skede möjligheten att förändra musikindustrin med hjälp av blockkedjetekniken. Bolaget har utvecklat två egna plattformar för handel med NFT:er och DNFT:er som hjälper artister att skapa nya intäktsmodeller och tidigarelägga sina intäkter från royalties. Bolaget planerar en notering under nästa år.

Hits som framför av artister som Britney Spears och Justin Bieber

Zeptagrams användare har redan fått möjlighet att köpa musikrättigheter från en rad artister på plattformen, bland annat i några hits som framförs av världskända artister men också ”up-and-coming”-artister som Annyett Royale – som under året har haft topplaceringar på hitlistorna i USA.

– Investerare och fans ges möjlighet att köpa royaltybringande rättigheter och digitala samlarobjekt. Vi är stolta över de rättigheter som våra användare har fått köpa och framgångar för ”vår” artist Annyett Royale, säger Christina Löwenström, VD och grundare av Zeptagram.

Stabil tillväxt och låg korrelation med traditionella tillgångsslag

Royalties betalas ut när musiken spelas och utgör avkastningen för investerare. Royalties följer inte ekonomiska trender i någon större utsträckning. Ökad tillgång till musik via streamingtjänster och sociala medier bäddar för en fortsatt stigande efterfrågan på musik samt växande royalties, menar Christina Löwenström.

Intäkter från streamingtjänster förväntas fortsätta öka i en snabb takt och 2030 stå för mer än 80 procent av intäkterna inom musikbranschen, enligt analysfirman MIDiA. Intäkterna förväntas öka till 89,1 miljarder dollar till 2030 från 51,8 miljarder dollar under 2021.

Musikrättigheter och NFT:er på två plattformar

Musikmarknadsplatsen är ekosystemet för handel med musikrättigheter samt distribution av royalties. Musikmarknadsplatsen bygger på smarta kontrakt som möjliggör delägande av värdefulla rättigheter.

NFT-marknadsplatsen riktar sig till artister och kreatörer som vill skapa digital konst. Investerare och fans kan investera i digital konst genom NFT:er. Utöver digital konst kan NFT:er skapas av albumomslag, specialinnehåll, biljetter, autografer, böcker, digitala souvenirer et cetera.

Zeptacoin – egen grön kryptovaluta

Bolaget har skapat en egen kryptovaluta, Zeptacoin, som finns noterad på fem olika handelsplatser för kryptovaluta, däribland Bitmart, Bittrex och LBank. 

– Zeptacoin är en så kallad grön kryptovaluta vilket innebär att den är energieffektiv, CO2-neutral, snabb och har en bråkdel av transaktionskostnader jämfört med de stora kryptovalutorna, förklarar Christina Löwenström.

Värdet av bolagets innehav av egna Zeptacoin uppgår till uppskattat 30 MSEK (per 10 november 2022).

Handel med aktier innebär alltid en risk. En investering i aktier kan både öka och minska i värde och det är inte alltid säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet.

 

Mer från Zeptagram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zeptagram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera