1515

Starkt halvår för Jollyroom – spår bebisboom

Barnartikelförsäljaren Jollyroom hade ett starkt första halvår, speciellt inom bebissegmentet. ”Som vi ser det måste det födas fler barn”, säger bolagets vd Mattias Jacobsson.

Foto:lev dolgachov

Jollyroom, som säljer barn- och bebisartiklar på nätet och i butik, hade ett starkt första halvår 2021. Under 2020 omsatte bolaget nästan 1,8 miljarder kronor, och målet att nå över 2 miljarder kronor 2021 ser ut att bli verklighet. Bolaget har precis landat en ny strategiplan om att nå 3 miljarder kronor 2023

”Givet vårt resultat första halvåret ser jag det som högst sannolikt att vi fortsätter befästa vår position som nummer ett och kommer en bra bit över 2 miljarder kronor i omsättning under 2021”, säger bolagets vd Mattias Jacobsson.

Samtliga affärsområden har sett en tillväxt, men bebissegmentet sticker ut extra med en tillväxt på drygt 30 procent. Även rörelsevinsten har förbättrats och är under årets sex första månader fem gånger så hög som motsvarande period i fjol. Jollyroom uppskattar sig ha en total marknadsandel inom bebissegmentet på 10 procent i Norden. För onlineandelen landar den på 25 procent. 

De starka siffrorna får Jollyrooms vd att våga sig på en gissning om en ökande population.

”Det är anmärkningsvärt att leverera så höga tillväxttal i babysegmentet. Vi har ingen officiell statistik som bekräftar vår hypotes men som vi ser det måste det födas fler barn”, kommenterar Mattias Jacobsson.

 

 

 

 

 


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?