1515

Stark tillväxt för Malmös Inriver – tar in 100 miljoner till

Den digitala marknadsföraren Inriver säkrar ny finansiering på 100 miljoner kronor. Vd:n Niclas Mollin inleder nu en massiv rekryteringskampanj för att kunna växa i takt med marknaden.

Niclas Mollin är vd för Malmöbolaget Inriver.
Niclas Mollin är vd för Malmöbolaget Inriver.Foto:pressbild.

Malmöbaserade Inriver (NTL) utvecklar mjukvara som hjälper e-handlare och andra företag att få en överblick över sitt produktutbud, främst på nätet.

Det handlar om att effektivt samla och anpassa säljmaterial som filmer, text och bilder kring en vara eller tjänst och presentera den enhetligt i olika säljkanaler. Tekniken kallas PIM, Product Information Management och bland kunderna finns Volvo, Intersport, L’oreal, Lindex, Brother International, Converse och Fujifilm.

Det är inte alla bolag som får tillgång till den här typen av finansiering.

För att säkra en fortsatt global expansion och fortsatt tillväxt tar Inriver nu in ytterligare 100 miljoner kronor i finansiering. Pengarna utgörs dels av ett kapitaltillskott från befintliga ägare som Verdane Capital (NTL), Industrifonden (NTL) och Zobito (NTL) och dels av ett lån från Europeiska investeringsbankens fond EFSI, Europeiska Fonden för Strategiska Investeringar. 

”Vi har sedan tidigare en väldigt stark ägarbild och att Europeiska investeringsbanken godkänner ett lån är en enorm kvalitetsstämpel för Inriver. Det är inte alla bolag som får tillgång till den här typen av finansiering men vi har kunnat visa att vi har en produkt som levererar, att vi har en stor marknadspotential och att vi har goda finansiella resultat”, säger Niclas Mollin. 

Läs även: Malmös Inriver letar uppköp i USA 

Pengarna ska bland annat användas till att stärka Inrivers forsknings- och utvecklingsenhet. Bolaget har i dag 88 anställda. 

”Vi ska vara globalt konkurrenskraftiga och med den tillväxt vi ser i bolaget i dag så handlar det om att växa med hundra anställda på två års sikt”, säger Niclas Mollin.

Under 2016 omsatte Inriver 65 miljoner kronor. I år räknar Niclas Mollin med att omsättningen når över 100 miljoner kronor. 

”Kundmassan har ökat rejält. Hittills i år har vi fått lika många nya kunder som under hela förra året. Vi har fått kunder på marknader där vi inte ens har ett kontor så vi behöver kanske snabba upp planen på att etablera oss på nya marknader”, säger Niclas Mollin.

Läs även: Inriver dubblar omsättningen – siktar på USA 

Även den återkommande intäkten har ökat under 2017.

”Inriver har, sedan Verdanes investering för två år sedan, tredubblat sin återkommande intäkt – vilket är en fantastisk bedrift. Vi har stark tilltro till Inriver som bolag och därför var det naturligt att tillsammans med Industrifonden och övriga ägare delta i finansieringen", säger Pål Malmros, partner på Verdane Capital Advisors.

Hittills i år har vi fått lika många nya kunder som under hela förra året.

Hur stor del av finansieringen som utgörs av lånet från EFSI vill parterna inte specificera. 

”Tillgång till finansiering för innovativa och snabbväxande företag, som Inriver, är nyckeln till att främja digitalisering och konkurrenskraft i Europa. Vi är därför glada att på detta sätt kunna stötta deras utvecklings- och tillväxtstrategi. Det är företag som inriver som stärker Europas it-position och skapar arbetstillfällen på vår kontinent”, säger Romualdo Massa Bernucci från Europeiska Investeringsbanken i en kommentar.

I maj 2015 tog Inriver in drygt 80 miljoner kronor i en nyemission som leddes av Verdane Capital.

”Den här finansieringen kommer tidigare än planerat, men möjligheten dök upp. Det gör att vi också tittar på att göra förvärv för att få in kompletterande teknologier i bolaget. Det blir ett sätt att spara tid och snabbt addera funktionalitet som ökar intäktsströmmen”, säger Niclas Mollin.

Läs även: Verdane investerar 3 miljarder i startupbolag 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?