1515

Starbreeze VR-glasögon – snart på en biograf nära dig

Den börsnoterade spelstudion Starbreeze har börjat leverera sina egenutvecklade VR-glasögon under varumärket StarVR. Första kund är VR-biografen IMAX VR Center i Los Angeles, som öppnar senare i år. 

Det var under den stora spelmässan E3 i fjol som spelutvecklaren Starbreeze (NTL) avslöjade sina planer på att ta upp konkurrensen med jättar som Facebook och HTC, genom ett par egenutvecklade VR-glasögon

I våras slöts även ett partnerskap med den taiwanesiska teknikjätten Acer. De båda bolagen samarbetar kring design, tillverkning, marknadsföring och försäljning av glasögonen, under varumärket StarVR.

Läs även: Svenska Starbreeze utmanar med VR-glasögon

Nu är den första försändelsen glasögon på väg att levereras, uppger Starbreeze i ett pressmeddelande. Kunden är biografjätten IMAX, som ska använda glasögonen i sin första VR-biograf, som öppnar i Los Angeles senare i år. 

Foto: Starbreeze

StarVR-plattformen skiljer sig från konkurrenterna genom att erbjuda ett betydligt större och mer högupplöst synfält, enligt Starbreeze. Den större skärmen ska helt enkelt innebära större och mer uppslukande VR-upplevelser. 

Försäljningsargumentet rimmar väl med partnern IMAX, vars biografer särskiljer sig från andra genom större biografdukar och mer högupplöst film. 

Starbreeze-aktien har nära nog femdubblat sitt värde sedan vintern 2015.

Konkurrensen på VR-marknaden är dock hård, då jättar som Facebook, HTC och Google alla satsar stora summor pengar på egna VR-plattformar. 

Starbreeze fokuserar dock främst på företagsmarknaden, alltså att leverera glasögonen till biografer, arkadhallar och andra ”destinationsupplevelser”. 

De första leveranserna till IMAX är på ”små volymer”, enligt bolaget.  

"Vi har varit tydliga med att vi inte kommer att prioritera konsumentmarknaden i ett första läge. Vi har ett headset med extremt hög teknisk specifikation, som är högre än egentligen alla headset som finns ute på marknaden i dag, som vi inte riktigt tror passar för hemmamarknaden", säger Starbreeze ir-ansvariga Maeva Sponbergs till nyhetsbyrån Direkt. 

Som Di Digital nyligen kunde berätta har försäljningen på konsumentmarknaden inte tagit någon vidare fart ännu. HTC har till exempel levererat under 100 000 exemplar av sina VR-glasögon Vive, enligt uppskattningar.

Läs även:

Foto:

Reportage: Så ska MTG-veteranen få virtuell verklighet att bli mainstream


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?