1515

Starbreeze stiger på Imax- och Google-avtal

Starbreeze stiger på börsen sedan man aviserat ett samriskbolag för VR med filmföretaget Imax. Samtidigt väljer sökjätten Google Imax som samarbetspartner till en ny VR-kamera med biokvalité.

Starbreeze vd Bo Andersson Klint
Starbreeze vd Bo Andersson KlintFoto:Peter Lundegårdh

Starbreeze har ingått i ett samriskbolag med filmföretaget Imax för att skapa ett koncept för så kallade destinationsbaserade VR-upplevelser under Imax varumärke. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolagen är likvärdiga partners och överenskommelsen innebär bland annat att parterna ska erbjuda en VR-upplevelse baserad på Starbreeze headset Star VR i en Imax-miljö. Dessutom ska Starbreeze katalog av VR-underhållning och VR-spel göras tillgängliga för Imax kunder, heter det.

Beskedet fick fart på Starbreeze aktiekurs som vid 9:30 under fredagsmorgonen hade stigit med 5,6 procent till 20,8 kronor.

Samtidigt stod det på torsdagen klart att Google har valt ut just Imax som samarbetspartner till en ny VR-kamera med biokvalité. Det rapporterar bland andra The Verge.

Vi kommer att hoppa fem år framåt i tiden

Till kameran kommer Imax att använda sig av teknik som redan har brukats av stjärnregissörer som Christopher Nolan.

Blir projektet framgångsrikt är Starbreeze och Imax avsikt att rulla ut konceptet globalt. Imax har i dagsläget drygt 1 000 biografer i 68 länder. Enligt Starbreeze vd Bo Andersson Klint är biograferna ett av de bästa sätten att uppleva virtual reality.

”Denna öppna contentplattform kommer att underhålla miljontals konsumenter världen över”, säger han i en kommentar.

Imax vd Richard Gelfond framhåller det breda, ”Imax-liknande” synfältet i Starbreeze headset, som låter konsumenterna se, känna, röra och spela på ett realistiskt sätt.

”Medan vårt partnerskap med Google sätter Imax i VR-inspelningsbranschen, ger Starbreeze oss möjligheter för innehållsdistribution och hjälper oss att erbjuda en helhetslösning i ett VR-ekosystem”, kommenterar Richard Gelfond.

Imax räknar med att bolagets satsning på virtual reality tillsammans med Starbreeze kommer att lanseras på sex olika platser i år, enligt Wall Street Journal.

Enligt Imax vd Richard Gelfond är det extra intressant att skapa VR-innehåll knutet till filmlanseringar. Hans vision är virtual reality-upplevelser som varar i omkring tio minuter och kostar mellan 7 och 10 dollar.

Eftersom VR-headsets från Starbreeze och konkurrenter som Facebooks Oculus Rift kräver stor datorkraft och gott om utrymme räknar Imax med att upplevelser utanför hemmet, där användaren hyr utrustningen, blir det sätt på vilket många möter tekniken för första gången.

”Vi kommer att kunna hoppa fem år framåt i tiden, jämfört med vad de flesta kan göra i sina hem”, säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint till Wall Street Journal.

Starbreeze redan offentliggjorda koncept Starcade - ett arkadliknande testcenter i Los Angeles där bolagets virtual reality-teknik ska visas, testas och utvecklas - kommer enligt bolaget att införlivas i samarbetet med Imax.

Planen var tidigare att öppna Starcade under första halvåret 2016, men en ny tidpunkt kommer enligt Starbreeze att utannonseras.

Direkt / Di Digital


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?