1515

Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Spelbolaget Starbreeze köper belgiska Nozon för 70 Mkr. Framförallt är det en särskild teknik för VR-omvandling som lockar.

Bo Andersson Klint är Starbreeze vd.
Bo Andersson Klint är Starbreeze vd.

Starbreeze förvärvar Nozon för 7,1 miljoner euro, varav 4,6 miljoner betalas kontant och 2,5 miljoner euro i nyemitterade Starbreeze B-aktier. Nozon är ett belgiskt bolag som har skapat Visual Effects Studio och Presenz-tekniken och som 2015 hade intäkter på 2,3 miljoner euro. Det framgår av ett pressmeddelande.

Det är just den ”jättespännande” Presenz-tekniken som främst intresserar Starbreeze, säger IR-ansvariga Maeva Sponbergs.

Prezenz-tekniken är en så kallad plugin som till exempel kan konvertera inspelad film till en VR-miljö. Om man till exempel har skannat in rummet man sitter i via en 3D-kamera kan tekniken även hjälpa till att rendera rummet så att det går att uppleva i VR.

”Det är ett plugin som fungerar i vilken vanlig teknisk pipeline som helst. Hur man producerar film och spel. Har du en Hollywood-film med existerande CGI-assets kan man använda vårt plugin för att virtualisera det innehållet och skicka ut i en VR-miljö”, säger Maeva Sponbergs.

Att producera långfilmer är dock inte särskilt aktuellt för Starbreeze just nu.

”Featurefilm är inget vi gör in house men det vi gör är filmer som introduktioner till våra spel. Det ligger närmst.”

Läs mer: Första AP-fonden investerar i Starbreeze

Vidare har parterna kommit överens om en tioårig så kallad earn-out-period för grundarna av Nozon baserat på den finansiella utvecklingen av Presenz.

Denna prestationsbaserade tilläggsköpeskilling blir giltig efter Starbreeze har fått tillbaka 2 miljoner euro av sin investering. Under earn-out-perioden kommer Strabreeze att betala en procentandel på vissa intäkter som gynnats av Presenz-tekniken.

Läs mer: Imax och Starbreeze rullar ut VR-satsning 2018

Köpet av Nozon är Starbreezes tredje förvärv sedan förra höstens köp av den franska studion Infiniteye. Under året har man även annonserat en rad samarbeten med utländska bolag.

Starbreeze utesluter inte ytterligare förvärv.

”Det får man se i framtiden. Framförallt är vi opportunistiska. Finns det möjligheter så tar vi dem”‚ säger Maeva Sponbergs.

Direkt/Di Digital


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?