1515

Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion – vd:n hoppar av

Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion efter likviditetsproblem. Dessutom lämnar vd:n och storägaren Bo Andersson bolaget med omedelbar verkan. Bolaget rasar med nästan 60 procent på börsen.

Vd:n Bo Andersson Klint lämnar Starbreeze, som ansöker om företagsrekonstruktion.
Vd:n Bo Andersson Klint lämnar Starbreeze, som ansöker om företagsrekonstruktion.

Spelutvecklaren Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion. 

"Beslutet baseras på likviditetsbrist och bedöms vara nödvändigt för att ge Bolaget den tid som behövs för att kunna förhandla en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer: Game over: De är största förlorarna på Starbreeze-krisen 

Starbreeze har haft det riktigt tufft på börsen den senaste tiden, den senaste månaden har kursen imploderat och drygt 70 procent av börsvärdet har gått upp i rök. Di:s analytiker Johan Wendel konstaterade i slutet av november att en nyemission eller konkurs sannolikt var att vänta

Beslutet om företagsrekonstruktion gäller Starbreeze och en handfull dotterbolag. Ansökningarna lämnades in vid Stockholms tingsrätt under måndagen. Efter beskedet rasade Starbreeze med ytterligare 60 procent på Stockholmsbörsen. (Följ kursen här.)

Bolaget meddelar samtidigt att vd:n och storägaren Bo Andersson, som kontrollerar 6,25 procent av kapitalet och 23,72 procent av rösterna, lämnar sitt uppdrag. Han hoppar också av styrelsen tillsammans med Kristofer Arwin.

”Styrelsen och Bo Andersson har kommit överens om detta gemensamt och är överens om att bolaget behöver en annan typ av ledarskap i denna fas”, skriver Ann Charlotte Svensson, ir-chef på Starbreeze i ett mejl till Di Digital.

Mikael Nermark tillträder samtidigt som tillförordnad vd. Han har varit vice vd på Starbreeze sedan 2009.

Di Digital har utan framgång sökt Bo Andersson. Kristofer Arwin avböjer att ge några kommentarer om sitt avhopp.

Bolaget spår att likviditetsbrist kommer att uppstå i januari 2019. Det beror på att de senaste spelen på marknaden har floppat och påverkar bolagets kortsiktiga kassaflöde. Försäljningen av den senaste utgåvan, "Overkill's The Walking Dead", har till exempel inte nått upp till förväntningarna.

I tredje kvartalet hade Starbreeze ett kassaflöde från verksamheten på minus 57,2 miljoner kronor, likvida medel som uppgick till 147,5 Mkr och långfristiga skulder i balansräkningen på nästan en miljard kronor.

Redan den 23 november meddelade Starbreeze att de skulle sjösätta ett stort sparpaket för att sänka kostnaderna. Bolaget bjöd dessutom på en vinstvarning.

I samband med att Starbreeze ansöker om företagsrekonstruktion slopas tidigare kommunicerade finansiella mål. Löftena om ett positivt resultat under 2019 och en omsättning på 2 miljarder kronor under 2020 är inte längre aktuella.

Under företagsrekonstruktionen kommer lön att utgå till de anställda i verksamheten. Däremot kommer leverantörer inte att få betalt för arbete som utfördes före ansökan skickades in.

Kommer rekonstruktionen tvinga fram en avnotering av Starbreeze från börsen?

”Aktien fortsätter att handlas som vanligt fast under observationsnotering”, skriver ir-chefen Ann Charlotte Svensson.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?