1515

”Stalltips: Spotify kommer att köpa Soundcloud”

”Om man får tro Daniel Ek kommer Spotify att köpa Soundcloud innan bolaget börsnoteras”, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef och reporter på Di Digital.Foto:Joey Abrait

När TV4 i helgen intervjuade Daniel Ek blev det mycket snack om svensk sommar och att hitta sig själv bortom Stureplan.

Men innan pratstunden tog slut hann Spotifys vd antyda på klarast möjliga sätt att han funderar på att köpa Soundcloud. Ja, svenskgrundade Soundcloud som i våras lanserade ”Spotify-dödaren” Soundcloud Go.

Låt mig förklara.

Det Daniel Ek efterlyser kan Soundcloud erbjuda.

Såhär lät en bit av intervjun mellan Daniel Ek och TV4:s vd Casten Almqvist:

Daniel Ek: ”De nästa tio åren tror vi att det kommer att finnas otroligt många fler som kommer att skapa musik. Barriärerna för att skapa har blivit mycket, mycket lägre.”

Han fortsätter:

Daniel Ek: ”Spotify har i dag två miljoner artister på plattformen. De nästa tio åren handlar för oss jättemycket om att se till att ännu fler av de här artisterna kan leva på sin musik, och att föra ihop dem med en ny publik. Det våra användare säger i dag är ’presentera mig för ny musik’. Det artisterna säger är ’hjälp mig hitta min publik’. Det är egentligen två sidor av samma mynt.”

Casten Almqvist: ”Det är en direktdialog mellan artister och användaren?”

Daniel Ek: ”Ja, att försöka koppla ihop dem och hitta möjligheter för artister att uttrycka sig och för användare att ge feedback till artister.”

Grejen är bara att artisterna inte finns på Spotify. De finns på Soundcloud.

Den Berlinbaserade musiktjänsten är en plattform som miljoner av artister är med och skapar. Musikskaparna – alla från Ji Nilsson till Kanye West – laddar upp eget material till Soundcloud och släpper en låt där inom ett lopp av minuter.

För att nå Spotify måste en mindre artist skicka sin låt till en distributör och vänta ett par veckor innan låten dyker upp.

Artisterna finns inte på Spotify. De finns på Soundcloud.

På Soundcloud tar artisterna del av kommentarer och ser vilka andra sajter som plockar upp deras låtar. Den enkla kommentarsfunktion och det Twitter-liknande flödet av musik korsar det sociala nätverket med en musikplattform på ett betydligt effektivare sätt än Spotifys samarbete med Facebook.

Soundcloud kurerar också musik på ett mer naturligt sätt än Spotify hittills har åstadkommit.

Enligt Eric Wahlforss, en av Soundclouds två grundare, har det att göra med att tjänsten redan från början har utgått från en ”community” av musikintresserade användare. När en låt på Soundcloud tar slut övergår den ofta i ett liknande spår. Allt baseras på lyssnardata.

Mycket av det som Daniel Ek efterlyser – en större skara med småskaliga artister som är i konstant dialog med sina lyssnare – kan Soundcloud erbjuda.

Det enda som fattas är ett sätt för artister att tjäna pengar. Det har aldrig varit Soundclouds starka sida. Däremot är det Spotifys.

Om Spotifys nästa tio år verkligen ska se ut på det sätt som Daniel Ek beskriver finns det en fullkomligt uppenbar genväg: att köpa Soundcloud, som dessutom ryktas vara till försäljning.

Frågan är väl dels om Spotify, som inte gjort sig känt för stora uppköp, kan tänka sig att göra ett undantag. Med en stundande börsnotering är det inte otänkbart. Sedan handlar det om man tycker att prislappen på 1 miljard dollar är rimlig.

Antagligen inte. Men ibland går saker till reapris.

Läs mer: Dags att börstrolla, Daniel Ek!


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?