Annons

Stadsodlarna börjar med hemleverans och svampodling

Foodtech-bolaget Urban Oasis fortsätter växa i rask takt med deras vertikala odlingar. Nu inleder bolaget samarbete med Linas Matkasse och Foodora Market.

Hyllsystem med odlingar (vänster). Företaget består av Albert Payaró, Lasse Kopiez, Johanna Öhlén Meschke och Lars Bressers (höger).
Hyllsystem med odlingar (vänster). Företaget består av Albert Payaró, Lasse Kopiez, Johanna Öhlén Meschke och Lars Bressers (höger).

I samma lagerlokal som Vin & Sprit AB brukade förvara sina produkter under 1950 och 1960- talet har foodtech-bolaget Urban Oasis odlat sallad och kål sedan år 2017. 

För att odla mer mat på mindre yta sker odlingen vertikalt, det vill säga på höjden, i ett hyllsystem. Produktionen görs i ett bergrum under marken med led-lampor som odlingsljus.  På Urban Oasis hemsida skriver de att metoden sparar 90 procent vatten jämfört med traditionellt utomhusjordbruk eftersom de odlar i vatten som cirkulerar. 

Nytt för i år är att de börjat odla svamp – med avfallet från salladsodlingen. Svampen de odlar är Shiitake, Kungsmussling och Ostronmussling. 

”Det började med att vi behövde göra oss av med resterna från vår produktion. Vi startade då ett slags labb och kombinerade avfallet med en organisk formula. På så vis har vi nu framkallat svampodlingar”, säger Albert Payaró grundare och vd av företaget. 

Foodtech-branschen är i ropet och har lockat flera stora investeringar under året. Urban Oasis upplever ett ökat investerarintresse. I förra årets finansieringsrunda nådde Urban Oasis 10,5 miljoner med stöd av bland annat Malmöentreprenören Toni Nijm från Yobi Partners. Då räknade bolaget med att bli 15 till 20 gånger större. Urban Oasis befinner sig just nu i början av nästa runda och satsar på att expandera ytterligare. 

Läs mer: Vertikalodlaren växlar upp med Karl-Johan Persson som delägare – ska odla 60 ton sallad i månaden

”Vi har precis börjat leta efter fler investerare och samarbetspartners. Vi uppskattar att produktionskapaciteten kommer att nå 100 procent det kommande halvåret och räknar med att anställa fler”, berättar Albert Payaró.

Snart lanseras även samarbetet med Linas Matkasse och Foodora Market, något som kommer ha stor betydelse för bolagets utveckling, enligt Albert Payaró.

”Samarbetet med Linas Matkasse kommer förhoppningsvis innebära att andra företag väljer Urban Oasis som matproducent. Sedan har LMK möjlighet att meddela produktionen i förväg om hur stor efterfrågan är, vilket minskar matsvinnet och skapar en bättre leveranskedja.”

Angående Foodora Market-samarbetet säger Albert Payaró såhär:

”Foodora Market och Q-handeln tycker vi är extra spännande just nu. Det är en växande marknad som har potential att flytta stadsodlingen ännu närmare människan.”

Läs mer: Svenska ostbolaget tar in 168 miljoner kronor i rekordrunda: ”Ett brutalt intensivt år”

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera