1515

Sqore lyfter med Northzone-pengar

Rekryteringstjänsten Sqore, med bland andra riskkapitalbolaget Northzone i ägarkretsen, växte rejält under 2015. Bolaget har nu nära en halv miljon registrerade medlemmar och omsatte i fjol 27 Mkr.

Robert Lyngman, Niklas Jungegård och Gustav Borgefalk, tre av Sqores fyra grundare.
Robert Lyngman, Niklas Jungegård och Gustav Borgefalk, tre av Sqores fyra grundare.Foto:Oskar Omne

Det svåra för ett företag som behöver anställa är inte bara att få in ansökningar, utan också att vaska fram rätt kandidater. Det är idén bakom den svenskgrundade rekryteringstjänsten Sqore, som använder tävlingar och utmaningar för att utvärdera jobbsökande kandidater innan de kopplas ihop med potentiella arbetsgivare.

"Vi gör jobbannonser på steroider", säger Gustav Borgefalk, en av bolagets medgrundare. 

Bolaget grundades redan år 2010, då under namnet Student Competitions, och har tidigare sysslat främst med skräddarsydda lösningar för storföretagskunder. I fjol tog Sqore in 30 Mkr från riskkapitalbolaget Northzone. Samtidigt har tjänsten utvecklats för att fungera mer som en rekryteringsplattform, tänkt även för mindre företag.

År 2015 omsatte Sqore 27 Mkr, upp från 17 Mkr i fjol. Sqore har nu nära 500 000 registrerade användare på tjänsten, med möjlighet att nå mångdubbelt fler via samarbetspartners i bland annat utbildningsvärlden.

“Tillväxten drivs framförallt av onlineprodukten på sqore.com, som vi lanserade förra året. Det är bland små och medelstora bolag vi ser den riktiga tillväxten. Det är också en mycket mer skalbar marknad”, säger Gustav Borgefalk, medgrundare på Sqore.

Sqores affärsmodell bygger på en fast kostnad per annons. Tillkommer gör kostnader för marknadsföring och synlighet.

Nu är planen att växa användarskaran globalt. Gustav Borgefalk hoppas på stort genomslag bland annat i universitetsvärlden.

“Systemet fungerar väldigt bra för att hitta kandidater till olika program. Tävlingsmetodiken gör att vi kan hitta bra kandidater oavsett vad de har för utbildningsbakgrund”, säger Gustav Borgefalk.

Lärosäten som London Business School, Warwick University, handelshögskolan HEC i Paris, Parsons School of Design i New York samt KTH, Chalmers och Lunds Universitet använder redan verktyget, säger han.

Bland övriga kunder märks storföretag som IBM, Shell Ikea, Electrolux och Schibsted-koncernen.

Resultatet för 2015 landade under nollstrecket. Men borträknat de investeringar som bolaget gör i produktutveckling gör verksamheten en liten vinst, fortsätter Gustav Borgefalk.

“Tittar du på kärnverksamheten så är den lönsam. Det är det vi har som mått på framgång”, säger han.

Bolagets framtida finansieringsplaner, och hur länge pengarna i kassan kommer att räcka, vill han inte kommentera:

“Vi får se hur det utvecklar sig. Just nu så rullar företaget starkt och vi har pengar kvar. Men vi vill ut i Europa och vi har ganska aggressiva försäljningsmål för året”, säger Gustav Borgefalk.

Läs mer: Creandum och Northzone miljonsatsar på ”Uber för bussar”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?