1515

Spray-veteran går in i svenskt AR-spel: ”Ett steg längre än Pokémon Go”

Spelutvecklaren Bublar hoppas att deras platstjänstbaserade mobilspel ska bli nästa succé efter Pokémon Go. Nyligen tog bolaget in 5 miljoner kronor från bland andra Tres tidigare vd Nicholas Högberg och 13th Lab-investeraren Johan Gertell.

Spray- och Tre-veteranen Nicholas Högberg har investerat i spelutvecklaren Bublar.
Spray- och Tre-veteranen Nicholas Högberg har investerat i spelutvecklaren Bublar.Foto:Jack Mikrut/Press

Spelutvecklaren Bublar (NTL) drog igång sin verksamhet i mitten av 2015 med en tro på att platstjänstbaserade spel skulle bli det nya svarta inom branschen.

Och visst fick de rätt. Ett år senare lanserades Pokémon Go som blev en omedelbar hit världen över.

Hemma i Stockholm har Bublar samtidigt fortsatt sin utveckling av ett liknande spel, som också baseras på den så kallade augmented reality-tekniken, AR.

”Vi bygger ett tekniskt avancerat och spännande mobilspel med mycket användargenererat innehåll. Spelarna fyller själva spelplanen med egna avtryck för andra spelare att interagera med. På det sättet går vi ett steg längre än Pokémon Go”, säger Magnus Granqvist (NTL), vd på Bublar och en av bolagets fem grundare.

I praktiken kan det omsättas till ett flerspelarspel som i hög grad utnyttjar inbyggda teknologier i telefonen som gps och kamera. Tillsammans bygger funktionerna sedan upp en 3D-animerad fantasivärld som tar avstamp från verkligheten.

Nu har bolagets affärsidé fått stöd från flera investerare. Genom en såddrunda i somras plockade Bublar nämligen in 5 miljoner kronor i nytt kapital.

En av de som valt att backa bolaget är affärsängeln Johan Gertell (NTL), som dessutom är chef för digitala kanaler på mopiloperatören Tre. Hans mest lyckade satsning som investerare hittills är i det svenska teknologibolaget 13th Lab. Den framgångsrika startupen såldes i slutet av 2014 till de världsledande VR-utvecklarna Oculus Rift, som i sin tur ägs av Facebook, för 195 Mkr.

Läs även: Så mycket betalade Facebook för svenska 13th Lab

Den tidigare Spray-chefen Nicholas Högberg (NTL), som fram till i våras var vd på Tre, är en annan meriterad investerare.

”Det är en otroligt spännande teknologi som de har utvecklat under en tid. Jag tror att att vi bara sett början av allt när det kommer till aumented reality. Pokémon Go var ett första steg men Bublar har ju hållt på med det här innan. Jag har hållt ögonen på dem ett tag”, säger han.

Efter avhoppet från Tre har Högberg blivit ny vd på adtech-bolaget Bannerflow. Nu hoppas han kunna hjälpa Bublar inom flera affärsområden, särskilt när det kommer till framtida kundkontakter.

”Här handlar det om användargenererat innehåll och mobiltelefoni, där jag ju har min bakgrund. Jag hoppas att jag kan bidra med en hel del. Det är ju ett helt nytt område, trots att man pratat om tekniken i tio år, vilket känns väldigt spännande”, säger Nicholas Högberg.

Läs även: Supersäljaren ny vd på adtech-bolaget Bannerflow

Bublars första spel ska finnas ute på marknaden under det första halvåret 2017. För att lyckas med det har bolaget rekryterat utvecklare och producenter från stora spelstudios som King, Dice och Avalanche, berättar Magnus Granqvist.  

Det är skrivande stund inte officiellt vilket tema eller vilken handling spelet kommer att ha – men Bublar har redan nu smygstartat nästa investeringsrunda. Denna gång letar bolaget, med grundarna Kenneth Häggmark, Magnus Granqvist, Per Granå, Mattias Sjöberg och Axel Ljung, efter en ytterligare investering på 10 Mkr.

”Det ska gå till produktuveckling för hela slanten”, förklarar Magnus Granqvist, vd på Bublar.

Läs även: Hennes Pokémon Go-utmanare lockar investerare


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?