1515
Annons

Språkapp lanserar funktion speciellt för flyktingar

Tre veteraner från Spotify, Dice och Skype står bakom språkappen Lingio, som ska göra det roligare och lättare att lära sig ett nytt språk.

Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.
Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.

Appen Lingio vill göra det roligare att lära sig nya språk utan att användaren ska behöva lägga ned mycket tid vid varje enskilt tillfälle. Genom appens spel ska man kunna tävla och chatta med andra för att lära sig på ett mer underhållande sätt. Enligt vd Yashar Moradbakhti är den anpassad till den nya konsumtionen där användarens uthållighet endast varar i ett par minuter åt gången.

– Vi vänder oss till människor som gillar att resa, lära sig om nya kulturer och nya språk, så kallade global citizens. Men Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande. Vår app funkar mer som ett spel där man kan lära sig några nya ord eller meningsbyggnader i till exempel matkön under ett par minuter.

Lingios nya funktioner vänder sig speciellt till att hjälpa nyanlända, exempelvis flyktingar.  Förutom att man nu introducerar arabiska som ett av språken kommer appen även att ha en chattfunktion som låter användaren lära sig exempelvis svenska genom andra användare.

 

Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande.

 

– När man väl kommer till Sverige är språket en viktig del för att lära sig kulturen och komma in i samhället. Med den här chatten kan man koppla ihop sig med någon annan som vill hjälpa andra att lära sig ett språk som engelska eller svenska. Det blir som ett språkcommunity, säger Lingios vd Yashar Moradbakhti.

Grundarna bakom appen, Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg och Andrés Sehr, har tidigare arbetat på bland annat Spotify, Dice och Skype. Lingio är deras första egna projekt. Appen, som lanserades för en månad sedan, är fortfarande i betaversion med några tusen användare. Inom några veckor släpps den i skarp version när chattfunktionen och verktyget breddas med fler språk.

Samtidigt planerar grundarna att söka nytt kapital för att kunna anställa mer personal och, som Yashar Moradbakhti uttrycker det, ”go all in”.

– Just nu är vi i ett läge där vi pratar med folk och bygger kontakter. Det känns för tidigt att be om kapital men om en till två månader kan det bli aktuellt, säger Yashar Moradbakhti.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera