1515

Språkapp lanserar funktion speciellt för flyktingar

Tre veteraner från Spotify, Dice och Skype står bakom språkappen Lingio, som ska göra det roligare och lättare att lära sig ett nytt språk.

Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.
Lingios vd Yashar Moradbakhti tillsammans med medarbetarna Emma Sjöström och Gaurav Chandrashekar.

Appen Lingio vill göra det roligare att lära sig nya språk utan att användaren ska behöva lägga ned mycket tid vid varje enskilt tillfälle. Genom appens spel ska man kunna tävla och chatta med andra för att lära sig på ett mer underhållande sätt. Enligt vd Yashar Moradbakhti är den anpassad till den nya konsumtionen där användarens uthållighet endast varar i ett par minuter åt gången.

– Vi vänder oss till människor som gillar att resa, lära sig om nya kulturer och nya språk, så kallade global citizens. Men Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande. Vår app funkar mer som ett spel där man kan lära sig några nya ord eller meningsbyggnader i till exempel matkön under ett par minuter.

Lingios nya funktioner vänder sig speciellt till att hjälpa nyanlända, exempelvis flyktingar.  Förutom att man nu introducerar arabiska som ett av språken kommer appen även att ha en chattfunktion som låter användaren lära sig exempelvis svenska genom andra användare.

 

Folk har andra konsumtionsvanor nu och vi vill göra lärandet mycket mer underhållande.

 

– När man väl kommer till Sverige är språket en viktig del för att lära sig kulturen och komma in i samhället. Med den här chatten kan man koppla ihop sig med någon annan som vill hjälpa andra att lära sig ett språk som engelska eller svenska. Det blir som ett språkcommunity, säger Lingios vd Yashar Moradbakhti.

Grundarna bakom appen, Yashar Moradbakhti, Per-Olov Jernberg och Andrés Sehr, har tidigare arbetat på bland annat Spotify, Dice och Skype. Lingio är deras första egna projekt. Appen, som lanserades för en månad sedan, är fortfarande i betaversion med några tusen användare. Inom några veckor släpps den i skarp version när chattfunktionen och verktyget breddas med fler språk.

Samtidigt planerar grundarna att söka nytt kapital för att kunna anställa mer personal och, som Yashar Moradbakhti uttrycker det, ”go all in”.

– Just nu är vi i ett läge där vi pratar med folk och bygger kontakter. Det känns för tidigt att be om kapital men om en till två månader kan det bli aktuellt, säger Yashar Moradbakhti.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?