1515

Spotifyveteran ska lära bolag bli mer innovativa

Efter tre år lämnar Sofie Lindblom rollen som Innovation Manager på Spotify. Som vd för nystartade Ideation 360 vill hon nu skapa en världsledande idéplattform.

Sofie Lindblom är vd för nystartade Ideation360.
Sofie Lindblom är vd för nystartade Ideation360.Bild:Jonas Åman

I en värld där hjulen snurrar allt snabbare har nytänkande och innovation blivit hårdvaluta för världens företag. Det menar Spotifys innovationschef Sofie Lindblom, som nu lämnar musikjätten för att bli vd för den nystartade innovationsplattformen Ideation360.

Läs mer: Tretton tech-kvinnor på VA:s maktlista

Målet är att hjälpa företag utveckla strategier för att kunna hitta och genomdriva idéer. Bolagets första produkt är en webb- och appbaserad plattform för idéinsamling och beslutsfattande som lanseras i april 2017.

 ”Visionen är att bli den världsledande plattformen för idéer och beslutsfattande.  I dag inser allt fler företag hur viktigt det är att tänka nytt för att inte bli ifrånsprungna av sina konkurrenter”, säger Ideation360:s vd Sofie Lindblom.

Hur känns det att lämna Spotify?

”Det var ett tufft beslut för jag har gjort en fantastisk resa med Spotify, samtidigt var det här ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Jag ser fram emot att axla rollen som vd och vara med och bygga upp det här bolaget från grunden.” 

Ideation360 är ett dotterbolag till innovationsbolaget Innovation 360, som utvecklat en teknologi för innovationsstyrning som bland annat licensieras ut till konsultbolag. I december förra året kunde Di Digitalt rapportera att Innovation 360 Group fyllt på kassan med 10 miljoner kronor från bland andra WM-datas grundare Thord Wilkne samt familjen Tilanders Backstage Invest (NTL), som tidigare investerat i Zound Industries (NTL).

Läs mer: WM-datas grundare investerar i innovationsbolag

Tanken är att Ideation360:s idéverktyg ska komplettera moderbolagets erbjudande. Redan innan lanseringen har bolaget landat en rad kunder, bland annat Framtidsmediagruppen, Mynewsdesk och Northern Offshore Services.

”En av de mest spännande sakerna med att vara med och starta det här bolaget är att innovation är ett behov som är både industriövergripande och internationellt. Det ska bli spännande att se vilka sammanhang vårt verktyg kan användas”, säger Sofie Lindblom.

Hon anställdes på Spotify 2014 och har de senaste åren arbetat med att utforma bolagets innovationsstrategi. 2016 rankade den amerikanska tidskriften Fast Company Spotify som ett av världens 20 mest innovativa företag. Detta trots att bolaget inte har en innovationsavdelning.

”Det är en medveten strategi från Spotifys sida. Generellt finns det två sätt att organisera idéarbetet i ett företag. Antingen lägger man det i en separat avdelning eller så gör man som till exempel Google och låter det genomsyra hela organisationen. Den senare strategin har blivit mer populär på sista tiden då det ofta krävs att hela organisationen samarbetar kreativt för att man som företag ska kunna möta en omvärld som förändras snabbt. Sen blir vi även mer motiverade när vi som anställda får vara delaktiga i idéarbetet”, säger Sofie Lindblom.

Vilka lärdomar tar du med dig från Spotify?

”En viktig framgångsfaktor för innovation är att den stöttas av den högsta ledningen. Anställda kan inte innovera och tänka nytt om de inte får tiden att göra det utöver sina ordinarie arbetsuppgifter. Tid är ofta en begränsande resurs på både startups och etablerade bolag, men då krävs det att ledningen är kreativ och hjälper de anställda att frigöra de timmar som behövs”, säger Sofie Lindblom.


Innehåll från F-secureAnnons

Så enkelt får du ett bra skydd mot cyberbrott – utan att det påverkar din dators prestanda

Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure
Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Genom att automatisera sina attacker kan cyberkriminella i dag slå till mot många och enkelt hitta offer som inte skyddat sina enheter tillräckligt väl.

– Det är viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och använda säkerhetsprogram på dem. På så vis undviker man kostsamma och integritetskränkande cyberbrott, säger Mikael Herrala på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Phishing, eller nätfiske, är en typ av cyberbrott som ökar kraftigt. Under 2020 inträffade 34% fler phishingattacker än året innan. Här manipulerar förövarna användare att självmant ge ifrån sig känslig information, som person- eller betaluppgifter, genom att exempelvis få dem att klicka på länkar i brådskande mejl, sms och i chattkonversationer. Informationen kan sedan utnyttjas vid brott eller säljas vidare i kriminella miljöer. 

– Nätfiske ökar kraftigt eftersom det fungerar och det kan automatiseras. Om man får ett oväntat meddelande eller erbjudande som är för bra för att vara sant, blockera avsändaren och radera därefter meddelandet, säger Mikael Herrala.

Ransomware är en annan typ av cyberbrott som ställer till allt mer skada. Genom att på olika sätt få in skadlig kod i offrets dator eller mobila enheter, kan hårddiskar och servrar kapas och krypteras. Offret uppmanas därefter av förövaren att betala en större lösen, till exempel med ospårbar kryptovaluta som Bitcoin, för att få tillbaka tillgången till sin data. 

En ny och ökande typ av cyberbrott är Trickbot, en dold programvara som bland annat tar sig in i offrets dator, öppnar en bakdörr och låter kriminella fjärrstyra datorn för att begå nya brott.

F-Secure TOTAL erbjuder ett brett skydd

Det finns bra och effektiva sätt att skydda sig mot den här typen av cyberbrott. 

F-Secure har utvecklat säkerhetsprogrammet F-Secure TOTAL för privatpersoner och småföretag. Det innehåller flera funktioner och ger ett heltäckande onlineskydd.

– Det skyddar mot mer än bara virus och skadliga program. Det kan blockera webbplatser som försöker lura dig på pengar eller komma åt personuppgifter. Dessutom skyddar det dina pengar när du gör bankärenden och handlar online, förklarar Mikael Herrala.

I skyddet ingår också en VPN-funktion som krypterar användarens internetanslutning för att förhindra att kriminella spionerar eller spårar användarens aktiviteter på nätet. En annan bra funktion är lösenordshanteraren.

– Det är oerhört viktigt att ha långa lösenord och ha olika lösenord för alla sina olika tjänster. Men att komma ihåg dem är för svårt. Med en lösenordshanterare sker det sömlöst över alla dina olika enheter, säger Mikael Herrala.

I F-Secure TOTAL ingår också en avancerad föräldrakontroll som skyddar barn mot olämpligt innehåll på Internet.

F-Secure TOTAL fick prestigepris

I en oberoende jämförelse av AV-TEST, fick F‑Secure SAFE, som är en del av F-Secure TOTAL, de prestigefyllda utmärkelserna Best Protection och Best Performance för år 2020.

– Med F-Secure TOTAL får man ett bra skydd utan att det skapar prestandaförluster. Man kan streama filmer eller spela onlinespel och ändå ha ett fullgott skydd utan att det märks. Det passar hela familjen, avslutar Mikael Herrala.

Klicka här för att prova F-Secure TOTAL utan kostnad. 

Mer från F-secure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med F-secure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?