1515

Spotifys poddbråk: Användare säger upp konton i USA efter ny Joe Rogan-skandal

Spotifys dyrköpte poddare Joe Rogan sägs kosta streamingjätten över en miljard kronor. Och nu kanske ännu mer – i form av uppsagda konton.

Joe Rogan är en av världens största poddare. Från och med nyår kommer hans podd bara att finnas på Spotify – men redan nu hopar sig problemen kring den kontroversiella profilen. Spotify undviker att prata om honom.
Joe Rogan är en av världens största poddare. Från och med nyår kommer hans podd bara att finnas på Spotify – men redan nu hopar sig problemen kring den kontroversiella profilen. Spotify undviker att prata om honom.

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat Spotifys uppenbara problem att balansera rollen som plattform och exklusiv utgivare av Joe Rogans podcast.

Läs mer: Allt om bråket: Spotify under attack – men vägrar kommentera skandalpoddarens utspel

Läs mer: Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar” 

Läs mer: Så kan Spotifys aktie påverkas av poddbråket: ”Ett minfält”

Som en repig skiva återkommer problemen i takt med att den kontroversiella profilen släpper nya avsnitt.

I det senaste avsnittet, som lades upp under tisdagen, intervjuar Joe Rogan på nytt Alex Jones – känd för att sprida konspirationsteorier samt vara en stark förespråkare av alternativhögern.

Minst två av Joe Rogans tidigare intervjuer med Alex Jones fick inte följa med när poddaren flyttade över sitt innehåll till Spotify – det fick däremot tisdagens avsnitt.

I avsnittet avhandlar Rogan och Jones bland annat Joe Bidens son, Hunter Biden, som blivit en slagpåse bland Donald Trumps anhängare i presidentvalet.

De pratar också om Covid-19-vaccin vilket Alex Jones är emot, i linje med anti-vaccinrörelsen.

Avsnittet har väckt starka reaktioner i USA, vilket bland annat Newsweek rapporterat.

Flera twitterprofiler antyder att de tänker säga upp Spotify som protest mot att bolaget låter åsikterna framföras.

Tidigare i oktober gjorde Daniel Ek ett uttalande till Industry Observer där han bekräftade att det hållits tio möten för att hantera frågan om Joe Rogan. Den gången handlade det om ett poddavsnitt där anställda klagat på transfobiskt innehåll.

”Några vill att Rogan ska tas bort på grund av vad han sagt tidigare. Andra känner olust specifikt över det senaste avsnittet. Joe Rogan och det aktuella avsnittet har granskats noga. Att vi inte ändrar oss betyder inte att vi inte lyssnat. Vi har bara fattat ett annat beslut”, sa Daniel Ek då.

Poddar är en viktig satsning för Spotify. Förutom Joe Rogan har den svenska streamingjätten också säkrat Kim Kardashian i en exklusiv podd.

Men med exklusivt innehåll finns också de som menar att Spotify tar på sig ett utgivaransvar och måste kunna stå till svars för innehållet. Hittills har Spotify avböjt att svara på alla Di Digitals frågor i ämnet, trots alla de frågetecken som finns.

”De kan ha ett juridiskt ansvar enligt lagen om elektronisk anslagstavla. Men oavsett hur det förhåller sig med den saken vore det klädsamt om den som publicerar faktiskt kliver fram och tar ett ansvar, till exempel ur medieetiskt perspektiv”, sa Sveriges Medieombudsman Ola Sigvardsson till Di Digital tidigare i oktober.

Spotify har å ena sidan sagt att det är innehållsskaparna som tar ansvar för sitt innehåll och därmed har kreativ frihet. Å andra sidan saknas flera avsnitt av Joe Rogans podd vilket antyder att ett urval har gjorts. Varför de är borttagna, och varför gårdagens avsnitt släpps igenom, är fortsatt något Spotify inte vill svara på.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?