1515

Spotifys poddbråk: Användare säger upp konton i USA efter ny Joe Rogan-skandal

Spotifys dyrköpte poddare Joe Rogan sägs kosta streamingjätten över en miljard kronor. Och nu kanske ännu mer – i form av uppsagda konton.

Joe Rogan är en av världens största poddare. Från och med nyår kommer hans podd bara att finnas på Spotify – men redan nu hopar sig problemen kring den kontroversiella profilen. Spotify undviker att prata om honom.
Joe Rogan är en av världens största poddare. Från och med nyår kommer hans podd bara att finnas på Spotify – men redan nu hopar sig problemen kring den kontroversiella profilen. Spotify undviker att prata om honom.

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat Spotifys uppenbara problem att balansera rollen som plattform och exklusiv utgivare av Joe Rogans podcast.

Läs mer: Allt om bråket: Spotify under attack – men vägrar kommentera skandalpoddarens utspel

Läs mer: Spotify tiger om poddarna – nu ryter experten ifrån: ”Klädsamt om de tog ansvar” 

Läs mer: Så kan Spotifys aktie påverkas av poddbråket: ”Ett minfält”

Som en repig skiva återkommer problemen i takt med att den kontroversiella profilen släpper nya avsnitt.

I det senaste avsnittet, som lades upp under tisdagen, intervjuar Joe Rogan på nytt Alex Jones – känd för att sprida konspirationsteorier samt vara en stark förespråkare av alternativhögern.

Minst två av Joe Rogans tidigare intervjuer med Alex Jones fick inte följa med när poddaren flyttade över sitt innehåll till Spotify – det fick däremot tisdagens avsnitt.

I avsnittet avhandlar Rogan och Jones bland annat Joe Bidens son, Hunter Biden, som blivit en slagpåse bland Donald Trumps anhängare i presidentvalet.

De pratar också om Covid-19-vaccin vilket Alex Jones är emot, i linje med anti-vaccinrörelsen.

Avsnittet har väckt starka reaktioner i USA, vilket bland annat Newsweek rapporterat.

Flera twitterprofiler antyder att de tänker säga upp Spotify som protest mot att bolaget låter åsikterna framföras.

Tidigare i oktober gjorde Daniel Ek ett uttalande till Industry Observer där han bekräftade att det hållits tio möten för att hantera frågan om Joe Rogan. Den gången handlade det om ett poddavsnitt där anställda klagat på transfobiskt innehåll.

”Några vill att Rogan ska tas bort på grund av vad han sagt tidigare. Andra känner olust specifikt över det senaste avsnittet. Joe Rogan och det aktuella avsnittet har granskats noga. Att vi inte ändrar oss betyder inte att vi inte lyssnat. Vi har bara fattat ett annat beslut”, sa Daniel Ek då.

Poddar är en viktig satsning för Spotify. Förutom Joe Rogan har den svenska streamingjätten också säkrat Kim Kardashian i en exklusiv podd.

Men med exklusivt innehåll finns också de som menar att Spotify tar på sig ett utgivaransvar och måste kunna stå till svars för innehållet. Hittills har Spotify avböjt att svara på alla Di Digitals frågor i ämnet, trots alla de frågetecken som finns.

”De kan ha ett juridiskt ansvar enligt lagen om elektronisk anslagstavla. Men oavsett hur det förhåller sig med den saken vore det klädsamt om den som publicerar faktiskt kliver fram och tar ett ansvar, till exempel ur medieetiskt perspektiv”, sa Sveriges Medieombudsman Ola Sigvardsson till Di Digital tidigare i oktober.

Spotify har å ena sidan sagt att det är innehållsskaparna som tar ansvar för sitt innehåll och därmed har kreativ frihet. Å andra sidan saknas flera avsnitt av Joe Rogans podd vilket antyder att ett urval har gjorts. Varför de är borttagna, och varför gårdagens avsnitt släpps igenom, är fortsatt något Spotify inte vill svara på.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?