1515

Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen

Spotify omsatte i fjol 29 miljarder kronor men förlusterna ökar med 133 procent. ”Vi kommer oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt”, skriver bolaget i bokslut.

Spotifys färska bokslut beskriver en musiktjänst som fortfarande växer så det knakar, men som har en del att oroa sig för.

Omsättning: 2,9 miljarder euro (28,6 miljarder kronor)

Förluster: 539 miljoner euro (5,3 miljarder kronor)

Omsättningen ökar med 52 procent jämfört med 2015, vilket är i linje med tidigare uppgifter. Men förlusterna växer snabbare än så. Minusresultatet är nämligen 133 procent större än det var under föregående år.

Detta enligt bolagets färska årsredovisning som nyligen registrerades i Luxemburg. Det är sannolikt Spotifys sista årsredovisningen inför den planerade börsnoteringen i New York.

Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst

Spotify tonar ner betydelsen av förlusterna. Strategin är att växa sig till lönsamhet.

”Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och att våra marginaler kommer att förbättras i takt med att vi skalar upp. Vi kommer därför oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt och vår marknadsföring för att accelerera vår tillväxt”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Läs mer: Här är Spotifys åresredovisning för 2015

Foto:

I mars 2016 lånade Spotify 1 miljard dollar för att finansiera sin verksamhet. Kostnaderna kopplade till lånet tynger bolaget på kostnadssidan.

Det är just låne- och valutakostnader som gör att rörelseförlusten på 3,41 miljarder kronor blir till 5,3 miljarder kronor på sista raden. Bolagets finansiella nettokostnader för 2016 uppgår till 1,82 miljarder kronor.

Samtidigt ökar antalet anställda på Spotify kraftigt.

Vid årsskiftet 2015–2016 arbetade 2 162 personer på Spotify, vilket är drygt 500 fler än ett år tidigare.

Spotify har i dag 140 miljoner aktiva användare, enligt Adweek. I mars var antalet betalande prenumeranter 50 miljoner, vilket innebär att Spotify är cirka dubbelt så stort som huvudkonkurrenten Apple Music.

En talesperson för Spotify har bekräftat att bolaget vill börsnoteras i New York, något som väntas ske under det fjärde kvartalet i år. Värderingen skulle enligt medieuppgifter kunna hamna på motsvarande 113 miljarder kronor.

Att Spotify går allt närmre en försäljning eller notering blir tydligt även i bokslutet. Bolaget kommer med 70 procents sannolikhet att säljas eller börsnoteras den närmsta tiden, enligt årsredovisningen. Alltså är sannolikheten att bolaget förblir privatägt 30 procent.

Läs mer: Spotify backar – börsnotering ett ”möjligt alternativ”

Under 2017 har Spotify slutit nya licensavtal med skivbolagsjätten Universal och sammanslutningen Merlin. I och med dessa åtar sig Spotify att betala minst 19,5 miljarder kronor i royalties över de kommande två åren, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Spotifys utbetalningar till skivbolag, artister och låtskrivare fortsätter att utgöra en stor kostnadspost. Dock minskar den något. Av hela försäljningen försvann 84,6 procent till dessa parter, vilket är något lägre än under 2015 då andelen låg på 86,2 procent.

Läs mer: Så stor är Spotifys skuld till svenska låtskrivare

Sedan i fjol har Spotify genomfört totalt åtta bolagsförvärv. Flera av dem syftar till att stärka tjänstens musikrekommendationer, medan andra har att göra med musikrättigheter eller teknik som ska hjälpa bolaget värna sina prenumeranter.

Hittills i år har Spotify betalat motsvarande 381 miljoner kronor för sammanlagt fyra förvärv. I fjol köpte Spotify ytterligare tre bolag, enligt årsredovisningen, för sammanlagt 70 miljoner kronor.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?