1515

Spotifys coronahjälp: Ger bort upp till 100 miljoner till artister

Den senaste veckan har närmare 5 000 svenska musiker krävt att Spotify upprättar en akutfond för artister drabbade av coronapandemin. Nu startar musikjätten ett hjälpprojekt – och matchar donationer med upp till 100 miljoner kronor.

Från vänster: Artisterna Louise Hoffsten och Jill Johnson, samt Spotifys vd Daniel Ek i mitten.
Från vänster: Artisterna Louise Hoffsten och Jill Johnson, samt Spotifys vd Daniel Ek i mitten.

Inställda konserter och avbokade spelningar har fått intäkterna att rasa för världens musiker, artister och alla andra som livnär sig på livemusik. Det har lett till krav på streamingjättar som Spotify. 

Den senaste tiden har närmare 5 000 svenska musiker skrivit under uppropet ”Snart tystnar musiken” som skapats av förra ”Så ska det låta”-profilen Tina Ahlin. Uppropet krävde att Spotify upprättar en akutfond på grund av coronapandemin. Bland de som undertecknat finns Louise Hoffsten, Andreas Weise, Lisa Nilsson och Jill Johnson.

”Företag som Spotify och andra kapitalstarka aktörer, ni har nu ett enastående tillfälle att göra en ovärderlig insats genom en stöd-donation i samarbete med Kulturdepartementet och Konstnärsnämnden till en akutfond där musiker och artister kan söka stöd för förlorade inkomster. En sådan donation kunde inspirera andra att följa ert solidariska exempel”, står det i uppropet.

Redan i fredags uppgav en talesperson för Spotify för Dagens Nyheter att man gjort en del av sitt annonslager tillgängligt för regeringar och ideella organisationer. 

Nu tar Spotify ännu ett steg genom att lansera ”Spotify COVID-19 Music Relief project”. 

Projektet går ut på att rekommendera verifierade organisationer som erbjuder ekonomisk hjälp till de mest drabbade musikskaparna runt om i världen. Till att börja med samarbetar Spotify med organisationerna Musicares, PRS Foundation och Help musicians. På sin blogg skriver Spotify även att man ser fram emot att lägga till fler partners runt om i världen.

Spotify ska även matcha alla donationer som görs genom hemsidan för Spotify COVID-19 Music Relief, krona för krona, upp till drygt 100 miljoner kronor (eller 10 miljoner dollar). 

På en fråga om initiativet är ett svar på artistuppropet svarar Spotifys nordiska innehållschef Johan Seidefors såhär per e-post:

”Inte alls. Sedan starten av COVID 19-pandemin har Spotify följt dess utveckling och övervägt de bästa sätten vi kan hjälpa till. Spotify har engagerat partners över hela branschen för att diskutera hur vi kan stödja de artister och musikskapare som drabbats och de är många. Det finns ingen enkel lösning här, men vi är angelägna att göra vad vi kan för att hjälpa och kommer att fortsätta följa hur situationen utvecklas.” 

Läs mer: Spotify skickar hem anställda – uppmanar svenska företag följa efter

De som vill stödja uppmuntras att besöka hemsidan, medan de som jobbar i musikindustrin och vill söka bidrag uppmuntras vända sig till Spotifys partners. 

På sin artistplattform ”Spotify for artists” ska Spotify även inom kort lansera en valfri funktion för att samla in donationer direkt från fans. Artister ska på detta vis kunna länka till en verifierad finansieringssida för sig själva, en annan artist, eller till ett separat initiativ. Pengarna går vidare oavkortat, Spotify tar ingen andel.

Utöver detta stödjer Spotify de som skapar egen musik hemifrån genom sänkta avgifter sina olika dotterbolag. Marknadsplatsen Soundbetter avstår från att ta ut sin vanliga andel av intäkterna under krisen, den molnbaserade produktionsplattformen Soundtrap utökar sina kostnadsfria prova-på erbjudanden för lärare och poddplattformen Anchor avstår från att ta ut avgifter på sin funktion för lyssnarstöd.

Logotypen för ”Spotify COVID-19 Music Relief”-projektet.
Logotypen för ”Spotify COVID-19 Music Relief”-projektet.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?