1515

Spotify vinstöverraskar – tack vare poddarna

Poddsatsningen och investeringen i annonsteknologi börjar bära frukt. Musikjätten Spotify redovisar ett starkt tredjekvartal. Aktien lyfter 1 procent i förhandeln.

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.Foto:Henrik Montgomery/TT

Spotify SPOT 0,00% Dagens utveckling hade 381 miljoner månatliga kunder under det tredje kvartalet vilket är i linje med förväntningarna. Av alla prenumeranter var 172 miljoner kunder betalande.

Analytikerkåren hoppades enligt Bloombergs sammanställning på ett uppsving i användarantalet med 381,8 miljoner användare varav 172,7 miljoner betalande. 

Spotify själva räknade med mellan 377–382 miljoner månatliga användare och 170–174 miljoner premium-abonnemang. 

Asien fortsätter som tillväxtmotor med 16 miljoner användare under kvartalet där Sydkorea, Pakistan, Bangladesh, Indonesien och Filippinerna överträffat bolagens mål. 

Läs mer: Indien stark marknad för Spotify

I samband med andra kvartalsrapporten skruvade bolaget ned förväntningarna för hela 2021, från maximalt 422 till 407 miljoner kunder. Detta mål kvarstår. 

Intäkterna för tredje kvartalet landade på närmare 2,5 miljarder euro. Här låg förväntansbilden enligt Bloombergs sammanställning på 2,4 miljarder euro. Här understryker Spotify de annonsdriva intäkterna som överträffat bolagets förväntningar, där USA och Storbritannien varit drivande.

Spotify överraskade marknaden med positiva resultat för både första och andra kvartalet på 14 respektive 12 miljoner euro. Rörelseresultatet under det tredje kvartalet landade på hela 75 miljoner euro, jämfört med estimatet på minus 24,9 miljoner euro. 

Bruttomarginalen ligger på 26,7 procent. Här låg förväntansbilden på 25,9 procent. Marginalökningen förklaras med skiftet mot podcasts, ökad marknadsaktivitet och kostnadseffektiviseringar. 

Intäkten per användare var 4,34 euro, mot förväntade 4,25 euro. 

Aktien har tappat nästan 20 procent sedan årsskiftet men har klättrat drygt 15 procent under den senaste månaden. under tisdagen stängde aktien på 252,2 dollar. Det genomsnittliga riktpriset baserat på 12 månaders sikt baserat på 23 analytikers estimat ligger på 291 dollar.

Det finns ett aber i rapporten – nettoresultatet per aktie landade på minus 0,41 euro, mot förväntande minus 0,14 euro per aktie. 

Precis som i fallet med beräknade antalet användare vid årets slut fasthåller bolaget prognoserna för fjärdekvartalet. Spotify räknar med att det fjärde kvartalet genererar intäkter på mellan 2,5-3,7 miljarder euro. Rörelseresultatet beräknas landa på mellan minus 152 miljoner euro till 72 miljoner euro.

Under eftermiddagen kommer Di Digital publicera en intervju med Daniel Ek. 


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?