1515

Spotify-veteraner investerar i resetjänsten Triple

Triple, som sammanför turister med stadsbor som vill ta med dem på olika aktiviteter, tar in kapital. Bland investerarna finns flera tidigare Spotify-toppar.

Triples team, från vänster: Meys Khalili, grundarna Joakim Grönvall, Sebastian Björkelid och Petri Määttä; Rebecka Wiklund.
Triples team, från vänster: Meys Khalili, grundarna Joakim Grönvall, Sebastian Björkelid och Petri Määttä; Rebecka Wiklund.Foto:Press

Triple grundades 2016 och har som affärside att låta resenärer uppleva en stad på samma sätt som lokalbefolkningen. Detta sker genom att föra samman resenärer med personer bosatta på orten som tar med dem på till exempel en båttur i Stockholms skärgård. 

Nu har bolaget stängt sin första investeringsrunda. Bland investerarna finns de tidigare Spotify-topparna Andreas Ehn (NTL) och Jonathan Forster (NTL) och Wrapps tidigare marknadschef Lisa Enckell (NTL).

"Vi har fått ett riktigt bra gäng investerare vilket är väldigt roligt. För tillfället finns vi i fyra städer och pengarna ska användas till att få de här städerna att rulla igång på allvar och visa att affärsidén fungerar som den ska", säger Joakim Grönvall, vd och medgrundare av Triple. 

Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter" 

Utöver Stockholm finns Triple även i Paris, London och Barcelona. 

Hur går det för er? 

"Det tuffar på bra. Det första problemet var att få folk att bli intresserade och nu tickar det in bokningsförfrågningar för drygt 100 000 kronor i månaden", säger Joakim Grönvall. 

Vad är nästa steg?

"Målet nu är att visa att produkten fungerar och att vi kan bli lönsamma i dessa fyra städer för att sedan etablera oss i fler. Vi har ju en begränsad marknadsföringsbudget för tillfället", säger Joakim Grönvall. 

Läs mer: M-förslag: Slopa skatten för småskaliga delningstjänster


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?