Annons

Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet

Spotifyveteranen och serieentreprenören Matilda Hannäs har gjort det igen. Nya bolaget är en utbildningsplattform som heter Skillbreak och låter influencers och expertprofiler sälja kurser på nätet.

Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.
Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.

Med en vision om att bli Europas ledande plattform för unika läroupplevelser har Matilda Hannäs och Lina Johansson startat Skillbreak.

Första steget är att låta kända expertprofiler dela med sig av sin expertkunskap inom konst, hantverk och design. Systemet bygger på kurser som erbjuds i experternas egna hem, ateljéer och verkstäder.

”Idén är att hjälpa influencers bli kursledare och tvärtom – kursledare bli influencers. Vi hoppas de starka profilerna ska driva trafik till sajten”, säger bolagets medgrundare och vd Matilda Hannäs.

Hon ser hållbarhet som en röd tråd med Skillbreak. Förhoppningen är att tjänsten ska skapa nya jobb, yrkesfärdigheter och bevara kultur och traditioner. 

”De workshops vi erbjuder ska göra det enklare att leva en hållbar livsstil, därför satsar vi extra mycket på kategorier som grön matlagning, odling, minimalism, textilåterbruk och keramik”, säger hon.

Läs mer: Matilda Hannäs till Veckopengen – ska lära barn att spara 

Nu går man på offensiven och tar in riskkapital. Propel Capital på Sting är redan ombord, men den första investeringsrundan är ännu inte klar. 

”Vi ska ta in 3-5 miljoner kronor de närmaste månaderna för att marknadsföra bolaget. Det gäller främst i Sverige, men kanske även i Storbritannien nästa år. För att lyckas med fullskalig lansering där behöver vi ta in mer pengar i en större runda”, säger Matilda Hannäs. 

Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.
Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.

Hur ska ni tjäna pengar på Skillbreak?

”Vi tar en cut på allt. Experterna lägger själva up sina workshops och profiler på vår plattform. Vi granskar dem innan och de valideras genom recensioner på sajten. Håller de inte måttet får de inte vara med.”

Varför inte erbjuda kurserna online?

”Den sociala biten är extremt viktig, vi längtar efter bra anledningar att mötas på djupet och göra meningsfulla saker tillsammans med familj och vänner. Många har tröttnat på att gå ut och ta en öl för att socialisera. De flesta som arbetar på kontor som jag längtar också efter att komma bort från datorskärmarna och göra något med händerna.”

Fins inte detta redan i form av organisationer som Studiefrämjandet?

”Vi lyfter fram våra experter. De skapar sedan en unik och exklusiv upplevelse för deltagarna i sina egna studios och verkstäder. Dessutom är det här mycket mer spontant än kvällskurser, du behöver inte binda upp dig på en terminslång kurs.” 

Redan nu erbjuder Skillbreak drygt 150 olika workshops som är paketerade i ett prova-på-vänligt format på cirka 2-5 timmar per kurs. Några exempel är “knyt en chic väggbonad i makramé”, “spira fröer”, “dreja och designa i keramik”, “tuschmåleri med fokus på blommor” och “nattsensorik och bubblor”.

Läs mer: Matilda Hannäs är en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Matilda Hannäs var tidigare marknadschef på produktsidan på Spotify och har även grundat tre andra företag: Turkultur, Curao och Wesome. Mer på hennes profil på Nordic Tech List (NTL). 

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera