1515

Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet

Spotifyveteranen och serieentreprenören Matilda Hannäs har gjort det igen. Nya bolaget är en utbildningsplattform som heter Skillbreak och låter influencers och expertprofiler sälja kurser på nätet.

Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.
Matilda Hannäs, grundare och vd Skillbreak.

Med en vision om att bli Europas ledande plattform för unika läroupplevelser har Matilda Hannäs och Lina Johansson startat Skillbreak.

Första steget är att låta kända expertprofiler dela med sig av sin expertkunskap inom konst, hantverk och design. Systemet bygger på kurser som erbjuds i experternas egna hem, ateljéer och verkstäder.

”Idén är att hjälpa influencers bli kursledare och tvärtom – kursledare bli influencers. Vi hoppas de starka profilerna ska driva trafik till sajten”, säger bolagets medgrundare och vd Matilda Hannäs.

Hon ser hållbarhet som en röd tråd med Skillbreak. Förhoppningen är att tjänsten ska skapa nya jobb, yrkesfärdigheter och bevara kultur och traditioner. 

”De workshops vi erbjuder ska göra det enklare att leva en hållbar livsstil, därför satsar vi extra mycket på kategorier som grön matlagning, odling, minimalism, textilåterbruk och keramik”, säger hon.

Läs mer: Matilda Hannäs till Veckopengen – ska lära barn att spara 

Nu går man på offensiven och tar in riskkapital. Propel Capital på Sting är redan ombord, men den första investeringsrundan är ännu inte klar. 

”Vi ska ta in 3-5 miljoner kronor de närmaste månaderna för att marknadsföra bolaget. Det gäller främst i Sverige, men kanske även i Storbritannien nästa år. För att lyckas med fullskalig lansering där behöver vi ta in mer pengar i en större runda”, säger Matilda Hannäs. 

Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.
Skillbreaks grundare Lina Johansson och Matilda Hannäs.

Hur ska ni tjäna pengar på Skillbreak?

”Vi tar en cut på allt. Experterna lägger själva up sina workshops och profiler på vår plattform. Vi granskar dem innan och de valideras genom recensioner på sajten. Håller de inte måttet får de inte vara med.”

Varför inte erbjuda kurserna online?

”Den sociala biten är extremt viktig, vi längtar efter bra anledningar att mötas på djupet och göra meningsfulla saker tillsammans med familj och vänner. Många har tröttnat på att gå ut och ta en öl för att socialisera. De flesta som arbetar på kontor som jag längtar också efter att komma bort från datorskärmarna och göra något med händerna.”

Fins inte detta redan i form av organisationer som Studiefrämjandet?

”Vi lyfter fram våra experter. De skapar sedan en unik och exklusiv upplevelse för deltagarna i sina egna studios och verkstäder. Dessutom är det här mycket mer spontant än kvällskurser, du behöver inte binda upp dig på en terminslång kurs.” 

Redan nu erbjuder Skillbreak drygt 150 olika workshops som är paketerade i ett prova-på-vänligt format på cirka 2-5 timmar per kurs. Några exempel är “knyt en chic väggbonad i makramé”, “spira fröer”, “dreja och designa i keramik”, “tuschmåleri med fokus på blommor” och “nattsensorik och bubblor”.

Läs mer: Matilda Hannäs är en av tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Matilda Hannäs var tidigare marknadschef på produktsidan på Spotify och har även grundat tre andra företag: Turkultur, Curao och Wesome. Mer på hennes profil på Nordic Tech List (NTL). 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?